Processes of Educational Inclusion of Migrant Populations in Ibero-America: A Review of the Literature

Main Article Content

Elkin Fontecha
Leidy Jaramillo
Maida Carrion
Jeniffer Vega Fajardo
https://orcid.org/0000-0001-6733-891X

Abstract

This literature review article presents an analysis of various studies on the educational inclusions of migrants from Iberoamerica, where countries with higher influx of migrants were found, thus activating public policies in the education of this population. The reviewed literature focused on original articles, indexed articles, master’s and doctoral theses, as well as existing articles on the processes of educational inclusion in migrant populations from 2018 to 2023 at the Iberoamerica level, with searches in databases such as Google Scholar, Redalyc, and Scielo. Among its results are the inclusion strategies, migration policies, public policies, and countries of origin of the migrant population. Therefore, this review is based on a search for the processes of educational inclusion in migrants, as a latent topic that is currently happening, becoming a challenge for the governments of the region. Particularly, among the results found, there are reviews that come from different research paradigms and analyze inclusion from the educational, economic, and social perspectives of migrant populations. In conclusion, the educational inclusion of migrant populations in Latin America is an important and urgent task, given the high percentage of people in migrant condition in the region, requiring effective educational and social policies in all Latin American countries that promote equal opportunities for all migrants.

Downloads

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Fontecha, E., Jaramillo, L., Carrion, M., & Vega Fajardo, J. (2024). Processes of Educational Inclusion of Migrant Populations in Ibero-America: A Review of the Literature. Saber Ser - Revista De Estudios Cualitativos En Educación, 1(2), 86–100. https://doi.org/10.35997/saberser.v1i2.18
Section
Review Articles

References

Alcázar, L., & Balarin, M. (2020). La inclusión educativa de niños, niñas y adolescentes

migrantes venezolanos en el Perú - una política que no se puede nombrar. 23. https://equilibriumcende.com/educacion-ninos-venezolanos-peru/

Arnés, V., & Zabaleta, V. (2022). Lectura y juego en la educación primaria: una revisión narrativa. Revista de Educación, (26), 147-171. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/r_educ/article/view/6114

Bravo-Sanzana, M., Saracostti, M., Lara, L., Diaz-Jiménez, R. M., Navarro-Loli, J. S., Acevedo, F., & Aparicio, J. (2021). School engagement: Trajectory and educational policy in iberoamerica. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 2(59), 81–94. https://doi.org/10.21865/RIDEP59.2.07

Castro, Y. (2019). Las caravanas de migrantes. Racismo y ley en los éxodos masivos de población. Revista de Ciencias Sociales de La Universidad Iberoamericana, 16(27), 8–48. www.ibero.mx/iberoforum/27

DANE. (2022). Reporte Estadístico de Migración. 6, 14–16.

Declaración Universal de los Derechos Humanos, D. U. (2003, art. 26). Declaración Universal de los Derechos humanos. Tomado de http://www.aprodeh.org.pe

Ferrer Planchart, S. C. (2021). Estrategias socioeducativas desde la orientación para la inclusión de estudiantes inmigrantes en etapa escolar. Revista Educación, 45(1), 515-529. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41372

El Instituto Nacional de Estadísticas y Censos, (INEC, 2022).

Hernández Ayala, H., Tobón Tobón, S., & Juárez Hernández, L. G. (2021). Estudio de validez de contenido y confiabilidad de un instrumento para diagnosticar el proceso de inclusión en las Escuelas Normales. Diálogos Sobre Educación, 12(22), 1–16. https://doi.org/10.32870/dse.v0i22.698

Jara, Maleza, L., Vuollo, E. (2019). Por el derecho a la educación de la comunidad migrante en Chile: propuestas integrales desde la sociedad civil y diversos actores educativos. Estudios pedagógicos (Valdivia), 45(3), 333-351. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052019000300333

Ley-Leyva, N. V. (2022). El papel del docente de educación básica en el contexto actual. Revista Portal de la Ciencia, 3(1), 27-37. https://doi.org/10.51247/pdlc.v3i1.308

Marchesi, Á., & Hernández, L. (2019). Cinco Dimensiones Claves para Avanzar en la Inclusión Educativa en Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 45–56. https://doi.org/10.4067/s0718-73782019000200045

Ministerio de Educación de Chile. (2009). Ley General de Educación. Biblioteca Del Congreso Nacional, 121–127.

OIM. (2020). Informe sobre las migraciones en el mundo 2020. In Omi.

Panizo Toapanta, A. (2019). Migración e inclusión: Retos en el sistema educativo ecuatoriano. Revista Andina de Educación, 2(2), 24-27. https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.2.3

Piñeyro, L., & Uriarte Bálsamo, P. (2021). “Viene, está acá y tá”. Una aproximación a las vivencias de niños y niñas en torno a la migración en una escuela de Montevideo. Horizontes Antropológicos, 27(60), 351–377. https://doi.org/10.1590/s0104-71832021000200012

Planchart, F., & Clementina, S. (2021). Estrategias socioeducativas desde la orientación para la inclusión de estudiantes inmigrantes en etapa escolar. Revista Educación, 45, 490–503. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41372

Poblete, R., & Moraru, M. (2020). Avances y retrocesos en políticas educativas dirigidas a la población migrante en Chile: El caso del “identificador provisorio escolar.” Education Policy Analysis Archives, 28, 184. https://doi.org/10.14507/epaa.28.5074

Rincón Leal, O., Contreras Manrique, R., & Contreras Manrique, L. (2021). Estudiantes migrantes en la adaptación de la educación colombiana. Revista Boletin Redipe, 10(9), 526–543. https://doi.org/10.36260/rbr.v10i9.1459

Román Soto, D. (2021). Migración Inclusiva en Chile, un Desafío Educativo Vigente. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 15(1), 157–172. https://doi.org/10.4067/s0718-73782021000100157

Román-Soto, D. R. (2022). Nuevas configuraciones en el espacio didáctico. Análisis de las políticas de inclusión educativa desde la mirada del constructivismo radical propuesta por Humberto Maturana. Revista Electrónica Educare, 26(2), 1–12. https://doi.org/10.15359/ree.26-2.33

Rubio Ortega, J. D., & Maya Pérez, E. (2020). Procesos de adaptación social de estudiantes adolescentes migrantes venezolanos a través de la inclusión académica al sistema educativo colombiano en básica secundaria. Delectus, 4(1), 83–93. https://doi.org/10.36996/delectus.v4i1.34

Sánchez-Mojica, J. F. (2021). Child migration and educational inclusion, a topic to be addressed for the development of comprehensive care approaches and policies in Latin America. Revista Electrónica Educare, 25(2), 1–23. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.15

Sobre Migración, P. D. D. (2021). Datos migratorios en América del Sur. Portal de Datos sobre Migración. https://bit.ly/3mBZLMx

Toapanta, A. (2019). Migración e inclusión: Retos en el sistema educativo ecuatoriano. Revista Andina de Educación, 2(2), 24–27. https://doi.org/10.32719/26312816.2019.2.2.3

Zurita Rivera, U. (2020). La participación social en la reforma educativa en México 2012-2018. Actualidades Investigativas En Educación, 20(3), 28. https://doi.org/10.15517/aie.v20i3.43673