Approach to Communicative Competences in Early Childhood Education Through Didactic Strategies
Main Article Content
Abstract
In Early Childhood Education, communicational development is essential for achieving children’s progress from an early age. There are didactic strategies that can be effective in fostering these skills from the early stages. The general objective of this research is to analyze and propose improvements in didactic strategies in Early Childhood Education: The Case of Regional 08, District 03, Santiago de los Caballeros, Dominican Republic. This study will apply a mixed methodological approach, corresponding to a descriptive study that seeks to explain and identify relationships among the facts and characteristics of the phenomenon under study. Its theoretical foundation is based on the contributions of Piaget, Vygotsky, Chomsky, Bruner, among others. The study’s context consists of 16 public educational centers with Early Childhood Education, selected as an intentional sample from the municipality of Puñal. This allowed for an internal view of the implementation of didactic strategies for communicational development and the areas where improvements can be made, supported by evidence from the collected data. The results confirmed that the didactic strategies applied were relevant and contributed to the communicative development of students, but they require improvements in innovation, planning, curricular adaptation, and institutional support to ensure their sustained effectiveness.
Downloads
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Bourbour, M. (2024). Digital competence development in early childhood education: Teacher-mediated learning environments. Early Childhood Education Journal, 52(1), 45–62. https://doi.org/10.1007/s10643-023-01457-y
Bruner, J. (1986). Actual minds, possible worlds. Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674029019
Byrne, E., Kervin, L., & Mantei, J. (2023). Play-based literacy learning in early childhood classrooms. Journal of Early Childhood Literacy, 23(2), 250–268. https://doi.org/10.1177/14687984231102156
Castillo, P. (2020). Estrategias lúdicas y su impacto en la competencia comunicativa. Revista Mexicana de Educación Infantil, 7(2), 45–61. https://doi.org/10.24875/rmei.2020.v7n2.0045
Centre for Early Childhood. (2025). Children and digital learning: Global early years report 2025. UNICEF. https://www.unicef.org
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2022). Diseño de investigación: enfoques cualitativo, cuantitativo y mixto. 6 ed. SAGE Publications. https://us.sagepub.com/en-us/nam/research-design
Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2021). Diseño y conducción de investigaciones con métodos mixtos. 3 ed. Morata.
Delgado Fernández, M., & Solano González, A. (2009). Estrategias didácticas en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Electrónica Educare, 13(1), 1–18. https://doi.org/10.15359/ree.13-1.3
Eilers, L. (2024). Hands-on literacy: Manipulatives in early reading development. Journal of Early Childhood Research, 22(3), 212–230. https://doi.org/10.1177/1476718X24112567
Feo, R. (2015). Orientaciones básicas para el diseño de estrategias didácticas. Tendencias Pedagógicas, 16, 220–236.
Field, A. (2020). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. 5th ed. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781529716047
Flores, F., Rodríguez, J., & Méndez, C. (2017). Estrategias didácticas y su aplicación en el aula. Académica Española.
Gómez, L., & Rodríguez, J. (2021). Competencias comunicativas y desarrollo académico en la primera infancia. Revista Iberoamericana de Educación, 86(1), 99–118. https://doi.org/10.35362/rie8614972
González, M. (2021). Estrategias didácticas en la educación inicial: innovación y creatividad. Revista Educación Hoy, 15(3), 55–70. https://doi.org/10.29057/reh.2021.v15n3.002
González, M., & Torres, R. (2022). Ambientes lingüísticos y estrategias comunicativas en la educación inicial. Revista Latinoamericana de Educación Infantil, 18(2), 45–62. https://doi.org/10.5354/rlei.v18i2.2022.04562
Herrera-Álvarez, S., Peña, C., & Molina, A. (2022). Técnicas de muestreo en investigación educativa: aplicaciones y análisis. Cuadernos de Investigación Educativa, 37(1), 75–92. https://doi.org/10.18861/cied.2022.37.1.3256
Johnson, P., Martínez, L., & Smith, A. (2022). Metodologías flexibles en investigación educativa. Académica Universitaria.
Martínez, A., & Herrera, E. (2020). Estrategias pedagógicas para el fortalecimiento de la competencia comunicativa. Educare, 24(2), 134–150. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.9
Martínez, M., & Pineda, R. (2021). El rol del docente en el desarrollo comunicativo infantil. Educación y Sociedad, 42(3), 221–239. https://doi.org/10.1590/es.423.2021.221
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2016). Currículo nivel primario: Primer ciclo. (2 ed.). MINERD.
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2022). Currículo del Nivel Inicial: bases de la revisión y actualización curricular. MINERD. https://minerd.gob.do
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2022). Currículo de la Educación Inicial. Dirección General de Currículo.
Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2022). Informe sobre el estado de la educación inicial en República Dominicana. Educación para Todos.
Oficina Nacional de Estadística (ONE). (2011). República Dominicana en cifras 2011. Oficina Nacional de Estadística. https://www.one.gob.do
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2022). Resultados de PISA 2022: lectura, matemáticas y ciencias. https://www.oecd.org/pisa/
Piaget, J. (1959). La formación del símbolo en el niño: imitación, juego y sueño, imagen y representación. Fondo de Cultura Económica.
Ramírez, P., & Guzmán, C. (2023). Interacción social y adquisición del lenguaje en la educación inicial. Revista de Estudios en Psicología Infantil, 10(1), 58–74. https://doi.org/10.24265/repinf.2023.v10n1.04
Sampieri, R. H. (2020). Metodología de la investigación. 7 ed. McGraw-Hill. https://doi.org/10.29105/metodologia7
Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2022). Mixed methodology: Combining qualitative and quantitative approaches. 2nd ed. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781071878871
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctvjf9vz4
Vygotsky, L. S. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica.
- Magnolia Muñoz, Michael Fernando Villamizar, Héctor Fabian Palacios, Influence of Technological Games on Teaching and Learning Processes: A Review of the Literature , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Ibelia Katalina Sarmiento Sarmiento, Soft Skills in Technical-Industrial Education: A Grounded Theory Approach , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Nataly Johana Carvajal Ruiz, Tatiana Andrea Romaña Bustamante, Inclusion and Diversity in the Classroom: Strategies for Supporting Students with Special Educational Needs: A Literature Review , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Fredy Alfonso Sepulveda Peñaranda, Lenny Mayoral Hinestroza, Gamification in the Classroom: Strategies, Benefits, Challenges, and Impact , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Ana Patricia Andrade Pacora, Implicit Theories of Teacher Educators about the Capabilities and Motivation of Their Students , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Ricardo Jiménez Cardona, Santiago Jiménez Cardona, Luis Naranjo Rojas, The Impact of Rhythmic Training on the Development of Musical Skills in Self-Taught Musicians , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Mariluz Cano García, María Fernanda Caicedo Daza, Estefani Giraldo Echavarria, Sara Paulina Roldan Castañeda, Geraldine Galeano Álvarez, Cristian Reyes Muñoz, Elements in the Construction of Identity for Youth Aged 13 to 18 , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Leonardo Alberto Mauris De la Ossa, Keyla Margarita Molina Rodríguez, Dairo Luis Rodríguez Herrera, Pedagogical Strategies to Promote Environmental Education in Elementary and Middle School Students in Latin America: A Review of the Literature , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 2 (2025): Saber Ser
- Geraldine Zuñiga Toro, Carlos Mario Luna Rios, Stella Mena Moreno, Ciro Ernesto Redondo Mendoza, Wayuu Students' Perceptions of Their Communication Skills , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 2 (2025): Saber Ser
- Luisa María González Barragán, Diego Fernando Muñoz Restrepo, Jhon Jairo Mena Barco, Child Development in Transitional Students: A Phenomenological Study of Cognitive and Communicative Dimensions in the School Context , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 2 (2025): Saber Ser
You may also start an advanced similarity search for this article.