Literacy in the Digital Age: Strategies and Challenges for Children 5 to 6 Years Old - A Literature Review

Main Article Content

Ana Moyano Olaya
https://orcid.org/0000-0002-3969-8747
Karla Ramírez Castaño
https://orcid.org/0009-0003-7247-060X
Leidy Niño Diaz

Abstract

Literacy for children aged 5 to 6 in the digital age presents various opportunities and challenges that educators must address with pedagogical strategies adapted to new technological contexts. At this critical stage of development, children are acquiring basic reading and writing skills, and the use of digital devices and interactive platforms can be a valuable resource. This study focuses on the role of Information and Communication Technologies (ICT) in the development of literacy for 5- and 6-year-olds.


The research was based on a review of 30 articles from SCIELO, Dialnet, and Google Scholar, published in the last 10 years. The findings indicate that ICT plays a crucial role in enhancing the teaching and learning process, particularly in key areas of literacy such as phonological awareness, reading comprehension, fluency, and syllabic awareness. Among the most effective tools are educational software, digital whiteboards in the classroom, and digital environments such as blogs. ICT not only provides access to a variety of educational resources but also boosts children’s interest and motivation through the interactivity and dynamism of these innovative tools.


It is essential for teachers and parents to act as guides in the use of ICT. They should set time limits, monitor content, and encourage active breaks. Additionally, combining digital activities with off-screen experiences, such as reading physical books and engaging in interactive games, is crucial for maintaining a balance between technology use and the overall development of children.

Downloads

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Moyano Olaya, A., Ramírez Castaño, K., & Niño Diaz, L. (2024). Literacy in the Digital Age: Strategies and Challenges for Children 5 to 6 Years Old - A Literature Review. Saber Ser, 1(2), 18–35. https://doi.org/10.35997/saberser.v2i1.19
Section
Review Articles

References

Ballestas, R. (2015). Relación entre TIC y la adquisición de habilidades de lectoescritura en alumnos de primer grado de básica primaria. Investigación y desarrollo, 23(2), 338-368. https://doi.org/10.14482/indes.23.2.7398

Bruzzone, J., & Turco, N. A. (2021). Orientación y acompañamiento a las familias en el uso y manejo de las TIC's para favorecer la iniciación de la lectoescritura (Tesis de licenciatura). Universidad Católica de Córdoba.

Bus, A., Takacs .K. y Kegel, C.A.T. (2015). Posibilidades y limitaciones de los libros electrónicos para el fomento de la alfabetización emergente en niños pequeños. Revisión del Desarrollo, 35, 79-97. https://doi.org/10.1016/j.dr.2014.12.004

Cabrera, L. (2019). Uso de las TIC como estrategia didáctica en el proceso de aprendizaje de la lectoescritura en Educación Inicial (Tesis de maestría). Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Cáceres, A., y Jordán, W. (2016). La Comunicación educativa, mediante el uso del software, como apoyo al aprendizaje de la lectura en niños y niñas de 4 a 6 años (Bachelor Thesis). Universidad Mayor de San Andrés.

Caride, S. R. (2016). Formación en TIC del profesorado de educación infantil: uso de las tecnologías y cambio metodológico (Tesis doctoral). Universidad de Murcia. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/47945

Castro, G. y Santos, M. (2021). Las TIC en el desarrollo de la lectoescritura en niños de 5 a 6 años. Guía didáctica para docentes (Bachelor Thesis). Universidad de Guayaquil.

Chicaiza, V., y Tipán, J. (2021). Uso de las TIC en el salón de clases y cómo influye en el proceso de aprendizaje de la lecto-escritura en niños y niñas de 6 años (Bachelor Thesis). Universidad Central del Ecuador.

Departamento Administrativo Nacional de Estadísticas. (2021). Informe sobre tecnologías de la información y las comunicaciones en hogares. https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/tecnologia-e-innovacion/tecnologias-de-la-informacion-y-las-comunicaciones-tic/encuesta-de-tecnologias-de-la-informacion-y-las-comunicaciones-en-hogares-entic-hogares

Dilone, D. (2021). Diagnóstico de competencias TIC: en las docentes del centro de educación inicial (CEI) “Amada Presencia”. Revistas de investigación, 45(102), 44-67. http://historico.upel.edu.ve:81/revistas/index.php/revinvest/article/view/9007

Elisa, J. (2021). Diseño de la estrategia didáctica mediada por las TIC para el favorecimiento de la lectoescritura en los estudiantes de los grados primero y tercero en la institución educativa Rafael Pombo Primaria de la ciudad de Saravena (Bachelor Thesis). Universidad de Pamplona. http://repositoriodspace.unipamplona.edu.co/jspui/handle/20.500.12744/6275

Fiallo, M. (2018). Utilización de cuentos interactivos en pantalla táctil, como estrategia para el desarrollo del aprendizaje de la preescritura en niños de primer año de educación básica del Colegio San Gabriel Unidad Educativa (Tesis de maestría). Politécnico de Leira.

González, C. (2021). Análisis de las tecnologías tangibles para la educación infantil y principales estrategias pedagógicas. EDUTEC. Revista electrónica de tecnología educativa, (76), 36-52. https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/2085/851

Guzmán, E. (2015). Influencia de las TIC en la comprensión lectora de estudiantes de primer grado del Colegio La Candelaria (Bachelor Thesis). Universidad de La Salle. https://ciencia.lasalle.edu.co/items/6b052951-d6e5-4649-b48a-ca6bae01e408

Hernández, A. (2016). Las tecnologías de la información y comunicación como apoyo pedagógico en el proceso de lecto-escritura de Educación Preescolar de las secciones de niños de 6 años de centros educativos públicos y privados de la ciudad de Santa Ana. Conocimiento Educativo, 3, 103-116. http://18.235.180.106:8080/jspui/handle/123456789/263

Hernández, V. (2020). Fortalecimiento del aprestamiento de la lectura y la escritura mediante el arte y las TIC en niños del grado transición, Institución Educativa Gabriel García Márquez - Municipio de Girón (Tesis de maestría). Universidad de Santander. https://repositorio.udes.edu.co/entities/publication/d7be1426-51ff-45e0-a97b-25f0be923979

Joffre, B., y Martha, T. (2021). Boza Aguirre, J., & Torres Quiridumbay, M. (2021). Perspectiva sobre la educación inicial y el acceso a las TIC: Revisión crítica de la literatura. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 6(2), 47-56. https://doi.org/10.5281/zenodo.5512871

Manuel, T. (2019). Programa educativo utilizando las TIC para niños con dificultades en la lectoescritura, en la I.E.I “Virgen de Lourdes”- Barranca-Lima (Tesis de maestría). Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo. https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/6924

Martínez, A., García, M., y Rocamora, A. (2017). ABP y tecnología en educación infantil. Pixel-Bit, 50, 201-210. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2017.i50.14

Miranda Palma, C. A., & Romero González, R. M. (2019). Un software educativo como una herramienta pedagógica en la mejora de las habilidades de lectoescritura utilizando el método ecléctico. Revista Tecnología, Ciencia Y Educación, (13), 172–186. https://doi.org/10.51302/tce.2019.291

Montilla, A., Muñoz, D., Pérez, G., y Chaparro, L. (2020). Uso de las TIC en el proceso de lectoescritura (Tesis de especialización). Corporación Universitaria Adventista. https://repository.unac.edu.co/handle/11254/1040

Moreira, P. (2019). Las TIC en el aprendizaje significativo y su rol en el desarrollo cognitivo de los adolescentes. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 4(2), 1-12. https://redalyc.org/pdf/6731/673171022012.pdf

Muzo, N. (2022). Entornos de aprendizaje virtual en la iniciación a la lecto-escritura en niños de 5 a 6 años (Bachelor Thesis). Universidad Central del Ecuador. https://www.dspace.uce.edu.ec/entities/publication/83068c15-f858-4fd2-8899-e76b54b2ade9

Pinos, M, García, D., Mena, S., y Erazo, J. (2020). Aplicación de recursos tecnológicos emergentes para mejorar la lectoescritura. Cienciamatria, 6(1), 512-532. https://doi.org/10.35381/cm.v6i1.344

Rodríguez, A. (2016). Rodríguez, A. G., & Díaz, R. G. (2016). Niños y apps: aprendiendo a leer y escribir en digital. Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura, (13), 6. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5562473

Rugel, J., Atahualpa, A., Álvarez, L., y Román, D. (2023). Desafíos y soluciones para la lectoescritura en la era digital. Revista Científica FIPCAEC (Fomento De La investigación Y publicación científico-técnica multidisciplinaria). Polo De Capacitación, Investigación Y Publicación (POCAIP), 8(3), 63-79. https://www.fipcaec.com/index.php/fipcaec/article/view/853

Santoyo Cortés, S. . (2014). Literacy in Primary School and its Transformations under ICT Incorporation. Papeles, 6(11), 36–47. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/230

Sarmiento, C. (2018). Fortalecimiento de los procesos de lectoescritura a través de la implementación de estrategias pedagógicas apoyadas en las TIC. Cultura, educación, sociedad, 9(3), 945-950. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.112

Sevillano García, M. L., & Rodríguez Cortés, R. (2013). Integración de tecnologías de la información y comunicación en educación infantil en navarra (Spain). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (42), 75-87. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=36825582007

Tidy, P. D., & Gaete, M. A. (2018). Tecnologías de la información y comunicación en el proceso de adquisición de la lectoescritura. Foro educacional, (31), 117-133. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7233003