The design of Fundamentals of Restorative Comprehensive Pedagogy Model: A Review of the Literature
Main Article Content
Abstract
This document proposes a review of the literature on the foundations of the comprehensive restorative pedagogy model, with a qualitative approach, through a descriptive review. In April 2023, the Google Scholar, Dialnet, Scielo, and EBSCO databases were consulted, identifying 35 documents whose content is related to the foundations of the pedagogy model, establishing as search categories philosophical, epistemological, pedagogical, didactic, methodological, psychological, sociological and legal foundations and inclusion or exclusion criteria, namely, how the literature relates to the foundations of the pedagogy model, or those that, although they have words related to the categories, their content is not related to the theme. The results allow us to see the progress of the fundamentals literature, at the same time options are proposed to continue expanding the pedagogy model and the available literature on pedagogical models, which address the recent prominence of virtual environments and new aspects of the roles of educational actors.
Downloads
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Abreu, O., Rhea, S., Arciniegas, G., & Rosero, M. (2018). Objeto de estudio de la didáctica: análisis histórico epistemológico y crítico del concepto. Formación universitaria, 11(6), 75-82. https://doi.org/10.4067/S0718-50062018000600075
Amilburu, M. G., & García, J. (2003). Filosofía de la educación. Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Apaza Romero, A. (2020). Modelo de calidad MAP (Monitoreo Adventista Pedagógico) en el salón de clases a través del dominio disciplinar y desempeño pedagógico en las instituciones educativas adventistas de la Unión Peruana del Sur (Tesis doctoral). Universidad Peruana Unión.
Mena, J. J., García, Bueno, M. Á, & Castañeda, N. Y. (2023) Diseño curricular integral para la enseñanza de la Filosofía en instituciones adventistas. En H. Palacios (Ed.), Investigación educativa: perspectivas y aplicaciones (pp. 233-290). Editorial UNAC.
Barros, M. V. (2022). Gestión de espacios y ambientes educativos: Percepciones y experiencias (Tesis de Maestría). Consejo de Formación en Educación http://repositorio.cfe.edu.uy/123456789/2214
Bournissen, J. M. (2014). Modelo pedagógico virtual. Signos Universitarios, 2, 245-266. http://p3.usal.edu.ar/index.php/signos/article/view/2113
Bournissen, J. M. (2017). Modelo pedagógico para la facultad de estudios virtuales de la Universidad Adventista del Plata (Tesis de doctorado). Universitat de les Illes Balears. https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=114087
Bueno Zúñiga, M. A., Y Arana Palomino, W. (2019). Enseñar a aprender desde la perspectiva cristiana filosófica según George Knight (Tesis de Especialización). Corporación Universitaria Adventista. https://repository.unac.edu.co/handle/11254/1123
Cádiz, M. M. M., Cáceres, É. B., Parra, S. J. C., & Pabón, N. D. (2022). El enfoque multimétodo para evaluar un modelo pedagógico. New Trends in Qualitative Research, 12, e718-e718. https://doi.org/10.36367/ntqr.12.2022.e718
Canale, F. (2011). ¿Epistemología bíblica para la investigación adventista? Una propuesta de trabajo. Andrews University Press.
Carmona, C. M. C., Ruiz, R. M., y Triana, L. I. (2019). Reflexiones acerca del concepto competencias y aprendizaje por competencias en las instituciones de educación superior y su incidencia en el aprendizaje de las matemáticas. Opuntia brava, 11(1), 297-307.
Chaparro, L. D., y Aguirre, J. M. (2018). Hacia una Pedagogía Comprensiva-Restauradora. Pensamiento Americano, 11(21), 205-216. https://doi.org/10.21803/PENSAM.V11I21.161
Chaparro Salazar, L. D. y Pérez Pulido, G. (2022). Configuración del modelo pedagógico desde la pedagogía comprensiva restauradora: propuesta para el sistema educativo adventista de la Unión Colombiana del Norte. Editorial UNAC
Choque Medrano, J. W. (2011). Modelos Epistémicos de Làkatos y Laudan Como Marco Epistemológico Para Fundamentar el Trabajo Científico En Las Universidades Adventistas. Revista de Investigación Scientia, 1, 41.
Choque Medrano, J. W. (2013). Orientaciones epistemológicas: Una reflexión para fundamentar el trabajo científico a partir de postulados bíblicos. Fondo Editorial UAB, 1-79.
Flores Moran, J. F. (2019). La relación docente-alumno como variable mediadora del aprendizaje. Revista San Gregorio, (35), 174-186. https://doi.org/10.36097/rsan.v1i35.957
Fowler, J. M. (2020). La filosofía y la educación cristiana. Revista de Educación Adventista.
Garzón, J. E. C. (2019). Aprendizaje del marco de la enseñanza para la comprensión en profesores: un abordaje desde las trayectorias de pensamiento. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (57), 3-23. https://doi.org/10.35575/RVUCN.N57A2
Galvis Arcilla, S. (2017). La reflexión pedagógica a partir de las parábolas de Jesús. Una apuesta investigativa. Cuadernos De teología - Universidad Católica Del Norte, 9(2), 288-310. https://doi.org/10.22199/S07198175.2017.0002.00006
Guirao-Goris, J. A., Olmedo Salas, Á., y Ferrer Ferrandis, E. (2008). El artículo de revisión. Revista iberoamericana de enfermería comunitaria, 1(1), 1-25.
Hernández-Suárez, C. A. (2020). Perspectivas de enseñanza en docentes que integran una red de matemáticas: percepciones sobre la integración de TIC y las formas de enseñar. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 61, 19-41. https://doi.org/10.35575/rvucn.n61a3
Hurtado, J. L., Boronat, M. E., Rosés, A., Rodríguez, J. C., Valera, O., & Aguilera, A. R. (2021). 1.3 Marco conceptual para la elaboración de una teoría pedagógica. Compendio de pedagogía, 45.
Knight, G. R. (2008). Issues and alternatives in educational philosophy. Andrews University Press.
Knight, G. (2012). La verdad, toda la verdad y nada más que la verdad. Editorial ACES.
Knight, G. (2012). La filosofía de la educación adventista. Revista Adventista, 33, 64.
Knight, G. R. (2017). Educación Para La Eternidad. IADPA
Krumm, S. (2021). Pensar, sentir y hacer: hacia una didáctica de la Biblia para el nivel medio y superior. Editorial ACES.
Leyme, M. (2006). La filosofía de la educación como saber filosófico. Sophía, (1), 141-152. https://doi.org/10.17163/soph.n1.2006.07
Ministerio de Educación de Colombia (2022) Educación en Colombia: un sistema con más oportunidades y mayor equidad. Editorial EAFIT.
Morales-Gómez, G., Reza-Suárez, L., Galindo-Mosquera, S., & Rizzo-Bajaña, P. (2019). ¿Qué significa “fundamentos filosóficos” de un modelo educativo de calidad? Revista Ciencia UNEMI, 12(31), 116-127. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol12iss31.2019pp116-127p
Morales Sossa, A. M., González Agudelo, E. M., y Duque Roldan, M. I. (2023). Concepción didáctica del proceso de flexibilización curricular mediante multimodalidades educativas: ideas científicas principales. Mendive. Revista de Educación, 21(2).
Moreno Caro, O. C. (2021). Perspectivas de la filosofía de la educación (2003). Pedagogía y Saberes, (55), 179-191. https://doi.org/10.17227/PYS.NUM55-12282
Pallarès Piquer, M. (2021). Filosofía de la educación: sentido, actualización y educación poiética en la intersección entre el sujeto, los medios audiovisuales y las tecnologías. Revista Internacional de Filosofía y Trabajo Social, 26(95), 25-40.
Palomino, W. A. (2017). Hacia un Diseño Curricular en Educación a Distancia. Una propuesta desde la pedagogía comprensiva con propósitos restauradores.
Pereyra, M. (2012). Psicología: un abordaje bíblico-cristiano para profesionales, docentes y estudiantes. Editorial Universitaria Iberoamericana.
Rasi, H. M. (2004). Cosmovisión cristiana y educación adventista. HM Rasi (Comp.), Christ in the classroom: Adventist approaches to the integration of faith and learning, 32, 563-576.
Ramírez Tijo, M. R. (2020). Saberes disciplinares y prácticos: Estudio de caso único. Práctica Profesional de los estudiantes de V semestre de Instrumentación Quirúrgica de la Universidad de Santander-Bogotá (Tesis de Maestría). Universidad Militar Nueva Granada. http://hdl.handle.net/10654/37250
Reyes, G. R. B. (2021). El aprendizaje significativo como estrategia didáctica para la enseñanza–aprendizaje. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(5), 75-86. https://doi.org/10.23857/PC.V6I5.2632
Rodríguez, M. R. (2020). Rol del docente y estudiante en la educación virtual. Revista Multi-Ensayos, 6(12), 28-37. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v6i12.10117
Ruiz, M. Y. (2017). Currículo y didáctica. Fondo Editorial Areandino.
Salmon, E. S. S., y Parra, M. J. S. (2022). Importancia de la motivación en el proceso de aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(5), 4095-4106. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3378
Sequeiros, L. (2024). La mediación epistemológica se propone como necesaria en el encuentro entre la ciencia y la religión. Journal of the Sociology and Theory of Religion, 16, 29-48. https://doi.org/10.24197/jstr.1.2024.29-48
Taipe, M. D. (2020). Metodologías activas en el proceso enseñanza-aprendizaje. (Revisión). Roca: Revista Científico-Educaciones de la provincia de Granma, 16(1), 463-472.
Talavera, M. D. C. G. F. (2019). Cuatro formas de entender la Educación: modelos pedagógicos, conceptualización ordenamiento y construcción teórica. Educación y Humanismo, 21(36), 137-159. https://doi.org/10.17081/eduhum.21.36.3147
Valencia, L. A. T. (2007). Tendencias de la pedagogía en Colombia. Revista Latinoamericana de estudios educativos (Colombia), 3(1), 65-76.
Vargas, K., & Acuña, J. (2020). El constructivismo en las concepciones pedagógicas y epistemológicas de los profesores. Revista Innova Educación, 2(4), 555-575. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.04.004
Vargas Murillo, G. (2017). Recursos educativos didácticos en el proceso enseñanza aprendizaje. Cuadernos hospital de clínicas, 58(1), 68-74.
White, E. G. (2020). Fundamentos de la educación cristiana. Editorial ACES.
White, E. G. (1975). La educación cristiana. Pacific Press.
White, E. G. (1989). Mente, carácter y personalidad (Vol. 1). Casa Publicadora Brasileira.