Family Accompaniment for the Academic Development of Elementary School Students in Spanish-Speaking Populations

Main Article Content

Enrique Carlos Díaz Zambrano
Biviana Cubides Gerena
Flor Inés Sierra Niño
Érika Yamila Melo Romero
https://orcid.org/0000-0002-1754-8190

Abstract

The result of the academic performance of elementary school students is valued by the diversity of external factors that influence the development of learning skills that allow successful results. Few studies have done a literature review about the importance of family support in the academic process for children in elementary school in the Spanish-speaking population. A qualitative literature review study was carried out, consulting the following databases: Dialnet, Doaj, E-Libro, Google, Redalyc, Scielo, and the following Repositories: Institute for the Future of Education, Mexico, University Northern Catholic, Unilibre, Ucp, Technological University of Pereira, Unac; The articles included in this review correspond, in at least 90%, to documents from the last 5 years (2018-2022). The investigations carried out show the positive effect that the accompaniment factor has on the daily life of students and their academic achievements. In this way, the accompaniment and the family-school relationship are necessary, and it is recommended to prioritize as a strategy to achieve more effective objectives in a comprehensive.

Downloads

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Díaz Zambrano, E. C., Cubides Gerena, B., Sierra Niño, F. I., & Melo Romero, Érika Y. (2024). Family Accompaniment for the Academic Development of Elementary School Students in Spanish-Speaking Populations. Saber Ser, 1(1), 92–105. https://doi.org/10.35997/saberser.v1i1.2
Section
Review Articles

References

Abello, R., & Acosta, A. (2006). Recomendaciones para la política pública de primera infancia en materia de educación inicial a partir del estudio de cinco modalidades de atención a la primera infancia en Bogotá, Colombia. Journal of Education for International Development, 2(3), 1-10. https://www.yumpu.com/es/document/view/50066119/recomendaciones-para-la-politica-publica-de-equip123net

Álvarez, M., Herrera, O., & Guzmán, N. (2021). Estrategias de Acompañamiento Educativo y Familiar en la Educación Inicial: una revisión teórica. Revista Lasallista de Investigación, 18(2), pp.222-238 http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-44492021000200222

Arguedas Negrini, I. (2010). Male and Female Student Involvement in the Educative Process. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(1), 63-78. https://www.redalyc.org/pdf/551/55113489005.pdf

Ávila V., N. & Giannotti V., S. (2021). El acompañamiento familiar en los procesos educativos durante la infancia: un acercamiento a través de estudios de casos. Universidad de La Habana, (291). https://revistas.uh.cu/revuh/article/view/2241

Balarin, M., & Cueto, S. (2008). La calidad de la participación de los padres de familia y el rendimiento estudiantil en las escuelas públicas peruanas. Grupo de Análisis para el Desarrollo. https://repositorio.minedu.gob.pe/handle/20.500.12799/611

Beltrán-Omen, J. A., Gaviria-Ríos, E. A. & Zuluaga-Galeano, A. A. (2020). La importancia del acompañamiento familiar en el proceso formativo en la escuela rural. https://repositorio.uco.edu.co/handle/20.500.13064/1004

Briones Suárez, C. C. (2020). Hábitos de estudio y su influencia en el rendimiento académico de los estudiantes en una Institución Educativa, Ecuador, 2019. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/14230?locale-attribute=es

Briones-Cagua, W., & Meléndez-Jara, C. M. (2021). Clima familiar y rendimiento académico en adolescentes de Lima, Perú. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 6(2), 33-46. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-65872021000200033

Bucheli Sandoval, Julián Eduardo y Córdoba Lozada, Didier Rubén (s.f.), Estado del arte en el uso de herramientas tradicionales de marketing en las empresas de los sectores: Comercial y de Servicios de la ciudad de Popayán, Cauca, Corporación Universitaria Autónoma del Cauca. https://www.uniautonoma.edu.co/sites/default/files/publicacion/cordoba_y_buchelli._estado_del_arte_del_uso_de_herramientas_de_marketing_en_popayan.pdf

Budgen, David y Brereton, Pearl (2006), Performing Systematic Literature Reviews in Software Engineering, ponencia presentada en el 28th International Conference on Software Engineering, Shanghai, China. https://www.researchgate.net/publication/220266040_Performing_systematic_literature_reviews_in_software_engineering

Burns, N., Grove S. (2004) Investigación en enfermería. (3ª Ed). Madrid: Elsevier. CASPe [Sitio de internet] (2005). http://www.rlillo.educsalud.cl/Capac_Investigacion_BecadosFOREAPS/Investigacion%20en%20Enfermeria.pdf

Bustamante, A. R., & Viveros Chavarría, E. F. (2013). Sobre la intervención familiar en escenarios educativos. Aproximación a una revisión documental. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5527432

Caro Gutiérrez, María Angélica; Rodríguez Ríos, Alfonso; Calero, Coral; Fernández-Medina, Eduardo y Piattini, Mario (2005). Análisis y revisión de la literatura en el contexto de proyectos de fin de carrera: una propuesta, Revista Sociedad Chilena de Ciencia de la Computación, 6(1) https://www.researchgate.net/publication/251671565_Analisis_y_revision_de_la_literatura_en_el_contexto_de_proyectos_de_fin_de_carrera_Una_propuesta

Castañeda Zapata, Delio Ignacio (2004). Estado del arte en el aprendizaje organizacional, a partir de las investigaciones realizadas en facultades de Psicología, Ingeniería Industrial y Administración de Empresas en Bogotá, entre los años 1992 y 2002. Revista Acta Colombiana de Psicología, 11, 22–33. https://repository.ucatolica.edu.co/server/api/core/bitstreams/d2983937-3ce6-4405-8f4b-38e25a946fad/content

Chairez, G. I. M., Díaz, M. J. T., & Cepeda, V. L. R. (2020). El contexto familiar y su vinculación con el rendimiento académico. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 11, 657. https://www.redalyc.org/journal/5216/521662150008/521662150008.pdf

Delgado, P. (2019). La importancia de la participación de los padres en la enseñanza. https://observatorio.tec.mx/edu-news/la-importancia-de-la-participacion-de-los-padres-en-la-educacion/

Echeverri Mejía, S. (2016). Las tipologías familiares colombianas del siglo XXI: Un análisis de los vínculos familiares en las películas de animación infantil estrenadas en Colombia entre el 2009 y el 2016. https://repository.udem.edu.co/handle/11407/3516

Fernández Sierra, Myriam (2008). El proceso investigativo en el estado del arte de la Maestría en Educación de la Universidad Santo Tomás, Magisterio, 2(3), 107-112. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4037187.pdf

Gómez, Eduardo Oliva; Villa Guardiola, Vera Judith. (2014, junio 1). Hacia un concepto interdisciplinario de la familia en la globalización. http://www.scielo.org.co/pdf/jusju/v10n1/v10n1a02.pdf

Hoyos Botero, Consuelo (2000), Un modelo para la investigación documental. Guía Teórico– Práctica sobre Construcción de Estados del Arte con importantes reflexiones sobre la investigación, Medellín: Señal Editora. https://gc.scalahed.com/recursos/files/r161r/w25566w/Guia%20estados%20del%20arte.pdf

Icart Isern, M. T., & Canela Soler, J. (1994). El artículo de revisión. Enferm Clin, 4(4), 180- 184. https://www.uv.es/joguigo/valencia/Recerca_files/el_articulo_de_revision.pdf

Lastre Meza, K., López Salazar, L. D., & Alcazar Berrio, C. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 21(39), 102–115. https://revistas.unisimon.edu.co/index.php/psicogente/article/view/2825

Llaja Maslucan, A. I. (2022). Participación de los padres de familia y rendimiento escolar en estudiantes de la Institución Educativa 18086 Suyobamba, Amazonas. Repositorio Institucional - UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/78921

Lopera Quiroz, Olga Lucía y Adarve Calle, Lina (2008), "¿Hay otras maneras de leer la Ciencia?", en Revista Estudios de Derecho, 65(146). https://revistas.udea.edu.co/index.php/red/article/view/2401?articlesBySimilarityPage=246

López, G., & Guaimaro, Y. (2015). El rol de la familia en los procesos de educación y desarrollo humano de los niños y niñas. Revista Universitaria de Desarrollo Social, 1-30. Recuperado de: http://revistaixaya.cucsh.udg.mx/index.php/ixa/article/view/6742/5822

Mena-Manzanillas, C. V., & Gutierrez-Franco, B. (2021). Involucramiento Familiar y Aprendizaje de los Niños en los Subniveles Básica Elemental y Medio. Polo del conocimiento, 6(12), 270-287. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8219278.pdf

Molano-Castro, L. Y., Cudris-Torres, L., Barrios–Núñez, Á., Alvis-Barranco, L., & López- Castella, M. A. (2020). Acompañamiento familiar y rendimiento académico en estudiantes colombianos en edad escolar. https://www.researchgate.net/publication/343022330_Acompanamiento_familiar_y_rendimiento_academico_en_estudiantes_colombianos_en_edad_escolar

Montaño Betancur, I., & Rendón, B. N. (2021). La familia como soporte en el proceso escolar en el marco de la pandemia. Tesis inédita. Especialización en Pedagogía y Desarrollo Humano. Universidad Católica de Pereira, Pereira. https://repositorio.ucp.edu.co/bitstream/10785/7361/1/DDEPDH119.pdf

Morelato, G., Giménez, S., Vitaliti, J. M., & Casari, L. (2015). Análisis de Factores Protectores en Abordaje del Maltrato Infantil. Enseñanza e investigación en psicología, 20, 88-95. https://www.aacademica.org/jose.maria.vitaliti/23.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (5 de diciembre de 2018). Artículo 16: Derecho al matrimonio y a fundar una familia. https://news.un.org/es/story/2018/11/1447221

Pérez, D., Arrieta, F., Quintana, J., Londoño, D. (2016). Análisis de narrativas de los y las estudiantes con bajo rendimiento académico de algunas instituciones de educación secundaria del departamento de Antioquia en el año 2013. Revista Katharsis, 21, 273-310. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5733138.pdf

Ponce, W. P. P., & Pazmiño, I. C. S. (2019). Rendimiento académico, una reflexión desde la conducta en estudiantes de un colegio de Guayaquil, Ecuador. Avances, 21(3), 305-318. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7006734.pdf

Posada-González, Nubia (2011), Aplicabilidad del estado del arte de Carlos Cardona Pescador en Filosofía, Antropología, Ética y Bioética, Revista Persona y Bioética, 15(1), 67-77. https://www.redalyc.org/pdf/832/83221409006.pdf

Ramírez Calixto, C. Y., & Cedeño Sandoya, A. (2018). El maltrato infantil en el entorno familiar y sus implicaciones en el rendimiento académico. Estudio desde Ecuador. Revista Conrado, 14(63), 184-190. https://www.researchgate.net/publication/335032474_Child_abuse_in_the_family_environment_and_its_implications_in_academic_performance_study_from_Ecuador

Ramos MH, Ramos MF, Romero E. (2003). Cómo escribir un artículo de revisión. Revista de postgrado de la VI Cátedra de Medicina, (126). https://www.redalyc.org/pdf/487/48721182006.pdf

Razeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños: Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. Páginas de educación, 9(2), 184-201. http://www.scielo.edu.uy/pdf/pe/v9n2/v9n2a07.pdf

Rentería Nagle, W. Y. (2020). Acompañamiento familiar mediado por la Educación digital en la institución educativa María dolorosa–Francisco Javier de la ciudad de Pereira. https://repositorio.utp.edu.co/bitstream/11059/13153/1/T372.21%20R422.pdf

Rodríguez Guitián, Alma María. (2014). El Homeschooling a debate: ¿una hipótesis de responsabilidad paterna? Revista Bolivariana de Derecho, 19, 118- 141. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2070-81572015000100005&script=sci_abstract

Rodríguez, D. R., & Guzmán Rosquete, R. (2019). Rendimiento académico y factores sociofamiliares de riesgo: Variables personales que moderan su influencia. Perfiles Educativos, 41(164), Article 164. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-26982019000200118&script=sci_abstract

Rojas, R. S. P. (2007). El estado del arte como estrategia de formación en la investigación, Revista Studiositas, 2(3), 5-25. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2719676.pdf

Romero, G. A. F., Martínez, J. L. V., & Vásquez, D. A. L. (2017). El acompañamiento familiar en el proceso de formación escolar para la realidad colombiana: de la responsabilidad a la necesidad. Psicoespacios: Revista virtual de la Institución Universitaria de Envigado, 11(18), 94-119. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5893097.pdf

Ruiz, C. (2001). Factores familiares vinculados al bajo rendimiento. Revista Complutense de Educación, 12(1), 81-113. https://core.ac.uk/download/pdf/38820954.pdf

Sánchez Moreno, Marta. (2022). Aspectos que influyen en la participación educativa de las familias de alumnado con necesidades educativas especiales en las escuelas. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/bitstream/handle/11531/63119/SANCHEZMORENOPRIMARIA2022.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sierra Lopera, L. E. (2015). Acompañamiento a las familias de buen comienzo Antioquia para su participación en el desarrollo infantil temprano durante el primer año de vida. Tesis Doctoral dissertation, Universidad CES. https://repository.unilibre.edu.co/handle/10901/11623?locale-attribute=en

Tello, L. E. H., Melgar, Á. S. & Montero, J. M. C. (2020). Protagonismo colectivo e individual de los padres de familia en la escuela pública. Academia y virtualidad, 13(1), 50-60. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/download/4368/3739

Vilca Apaza, H. M., & Mamani Apaza, W. W. (2017). Los siete hábitos de los niños con alto rendimiento académico en Puno: análisis desde el contexto y tipo de gestión. omuni@cción, 8(1), 48-60. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682017000100005

Viveros, E. F., González, A. L., De Los Ríos, D. P. & Marín, M. (2015). Crisis familiares y rendimiento académico en niños de 8 a 10 años. Una aproximación desde la dinámica familiar. Infancias Imágenes, 14(2), 25-36. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/infancias/article/view/9117

Zambrano-Mendoza, G. K., & Vigueras-Moreno, J. A. (2020). Rol familiar en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Domino de las Ciencias, 6(3), 448-473. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7539686.pdf