Educational Experiences in Integrating School Entrepreneurship as a Subject: a literature review

Main Article Content

Omar Hernando Sánchez Echeverri
https://orcid.org/0009-0008-7450-7070
Álvaro Andrés Vélez Herrera
Jeniffer Ximena Vega Fajardo
https://orcid.org/0000-0001-6733-891X

Abstract

This article presents a review of the literature on school entrepreneurship, its impact on the development of skills and competencies in elementary and middle school students. The reviewed literature shows that the teaching of entrepreneurship has numerous benefits, such as reducing school dropouts, reducing poverty, improving educational quality, reducing inequality, combating unemployment, improving self-esteem, and forming holistic beings. Therefore, it is important to promote the culture of entrepreneurship from the lowest grades and consider the tools, methodologies and educational experiences necessary for good training from early childhood. Although there is a positive trend in the implementation of school entrepreneurship in Colombia, there are challenges for its sustainable development, such as the lack of resources to supply the most basic to develop a culture of entrepreneurship in society.

Downloads

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sánchez Echeverri, O. H., Vélez Herrera, Álvaro A., & Vega Fajardo, J. X. (2024). Educational Experiences in Integrating School Entrepreneurship as a Subject: a literature review. Saber Ser, 1(1), 59–74. https://doi.org/10.35997/saberser.v1i1.4
Section
Review Articles

References

Acosta, C. (2022). Estrategia de enseñanza virtual para el aprendizaje en línea de la asignatura emprendimiento y gestión en el bachillerato (Tesis de Maestría, BABAHOYO: UTB, 2022). https://n9.cl/emprenderum8

Alonso, A. y Cárdenas, A. (2021). El emprendimiento en la educación media en Bogotá: una mirada crítica de los docentes. Voces y silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 12(1), 109-129. http://dx.doi.org/10.18175/VyS12.1.2021.5

Alonso, A., Guerrero, Á. y Camelo, A. (2022). Experiencias docentes en emprendimiento y su desarrollo en la educación media en Bogotá. Educación y Ciudad, (43), 109-124. http://dx.doi.org/10.36737/01230425.n43.2022.2665

Altamirano, R. (2022). Propuesta pedagógica de emprendimiento para estudiantes de educación secundaria rural con enfoque intercultural bilingüe. Maestro y Sociedad, 19(1), 38-59. https://n9.cl/emprenderum

Benalcázar, N. y Blanco, L. (2019) El pensamiento constructivo para la enseñanza del emprendimiento: caso colegio Jhon Davison Rockfeller, Quito Ecuador Economía y Negocios 10 (1) 15-25. https://doi.org/10.29019/eyn.v10i1.531

Bernardes, A. y Voigt, J. (2022). A empresarização escolar: reflexões sobre empreendedorismo e currículo. Retratos da Escola, 16(34), 111-125. http://dx.doi.org/10.22420/rde.v16i34.1467

Bravo, I., Bravo, M., Preciado, J. y Mendoza, M. (2021). Educación para el emprendimiento y la intención de emprender. Revista Economía y Política, (33), 139-155. https://doi.org/10.25097/rep.n33.2021.07

Briquez, L. (2023). O empreendedorismo na Educação Básica como força motivadora: no desenvolvimento do protagonismo e de demais competências técnicas e comportamentais. RevistaMultidisciplinar, 5(1), 163-180. https://doi.org/10.23882/rmd.23124

Cáceres, D., Delgado, H., Meregildo, J., Palomino, E. y Vega De la Cruz, M. (2023). Emprendimiento digital “MI SEGUNDA ESCUELA”. http://hdl.handle.net/10757/659232

Calle, J. (2022). Programa de competencias docentes para generar cultura de emprendimiento en estudiantes de Institución Educativa Pedro Abel Labarthe Durand Chiclayo. https://n9.cl/emprenderum1

Carangui, N. (2022). Programa de emprendimiento para disminuir la deserción estudiantil en el Centro de Privación de Libertad Cañar N° 2, Azogues. https://n9.cl/emprenderum7

Castro, M., Gawryszewski, B. y Dias, C. (2022). A ideologia do empreendedorismo na reforma do ensino médio brasileiro. Revista Trabalho Necessário, 20(42), 01-25. https://doi.org/10.22409/tn.v20i42.53456

Cazella, C. y Vier, H. (2022) Paixao Empreendedora: um estudio bibliométrico. Revista de Emprendedorismo e Gestao de Pequenas Empresas-REGEPE 11(3). https://n9.cl/3k2zr

Coelho, E. (2022). Na senda da disciplina de Empreendedorismo: As competências empreendedoras dos alunos do Curso Profissional Técnico do Agrupamento de Escolas Gândara Mar, Tocha–Um estudo de caso (Doctoral dissertation). https://n9.cl/emprenderum10

Correa, B. (2020) A educacao infantil sob a logica do empreendedorismo e dos “negocios de impacto social” Educacaon em Revista 36, e231100. https://n9.cl/zstec

Da Silva, A. y Lübeck, M. (2022) Empreendedorismo na escola: uma possibilidade para projetar e realizar sonhos. Ideação, 24(1), 63-79. http://dx.doi.org/10.48075/ri.v24i1.26995

Espinosa, N., Castañeda, D. y Beltran, J. (2022). La formación de emprendimiento en la primera infancia desde la familia y la escuela. https://n9.cl/emprenderum9

Fernández, A. y Miñarro, P. (2019). Physical accesibility, key factor for entrepreneurship in people with disabilities. Suma de Negocios 10(22) 58-64. https://n9.cl/5br7e

Fernández, C. Yañez, D. y Santander, P. (2020) Do universities train entrepreneurs? Actualidades Investigativas en Educación 20(1) 23. https://n9.cl/1dp2g

Gallego, J., Álvarez, D., Tovar, A. y Salazar, A. (2020). Emprendimiento en tiempos difíciles: una oportunidad para jóvenes. Utopía y praxis latinoamericana: revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social, (11), 164-174. http://doi.org/10.5281/zenodo.4278342

García, I. (2021). Rúbricas y la formación de Emprendedores en Básica Secundaria. Revista Bio-Grafía: Memorias del 5to Congreso Latinoamericano de Investigación en Didáctica de las Ciencias Número Extraordinario ISSN 2619-3531. https://doi.org/10.21158/01208160.n85.2018.2054

González, S. y Viera, M. (2020) La formación en emprendimiento en educación primaria y secundaria: una revisión sistemática Revista Complutense de Educación 32(1) 99-111. https://n9.cl/d4mzd

Guía No. 39. La Cultura del Emprendimiento en los Establecimientos Educativos: orientaciones generales. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://n9.cl/w3ytr

Guirao, J. Olmedo, A. y Ferrer, E. (2008). El artículo de revisión Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria 1(1) 6. https://n9.cl/b9crw

Gutiérrez, J., Velásquez, J., Muñoz, C., Rey, L. y Andrade, L. (2022). Integración de ciencia, tecnología y emprendimiento en proyectos agroambientales de Tecnoacademia Itinerante Cundinamarca. CON-CIENCIA Y TÉCNICA, 6(2), 32-38. https://n9.cl/emprenderum5

Hita, M., Palomino, M. y Merino, A. (2023). El reto de la Educación en Emprendimiento en la Universidad: percepciones del estudiantado de Educación. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 205-222. https://doi.org/10.6018/rie.516571

Jiménez, E. y Urbano, J. (2022) 4ARTPRENEUR: Competencias para el emprendimiento en el arte y las industrias culturales. Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad 11(monográfico), 1-12. http://hdl.handle.net/20.500.12328/3535

Ledesma, M. y González, G. (2022). Metodología de aprendizaje basado en proyectos, innovación para el emprendimiento de MiPymes. TRANSFORMACIÓN DIGITAL E INNOVACIÓN DE LAS MIPYMES EN AMÉRICA LATINA, 111. https://n9.cl/emprenderum4

Ley 1014. De fomento a la cultura del Emprendimiento (26 de Enero de 2006) Gobierno Nacional de Colombia. https://n9.cl/4j8n6o

Manzanera, S. y Durán, J. (2019). The Influence of educative aspects on entrepreneurship of disabled people in Spain. Suma de Negocios 10(22) 35-41. https://n9.cl/9jq9n

Mausa, F. Urrego, M. Torres, J. Diéz, L. Bermúdez, J. Valencia, A. (2021) Exploración de factores que motivan a los estudiantes universitarios a crear empresas en Medellín, Colombia Revista Lasallista de Investigación 17(2) 209-221. https://n9.cl/a15ov

Mican, H. (2019) Responsabilidad y retos de la educación básica y media para el fomento de la empresarialidad en Colombia. Sinergias Educativas 5(i2) 115. https://n9.cl/c9f13

Minzanti, I. Situmorang, D. Kautsar, A. y Aldianto, L. (2021) Entrepreneruship education: process of effect or casuality Entrepreneurship Education 26(1) 145-157. https://n9.cl/7l1d9

Montalvo, J. (2011) Estrategias de enseñanza para la formación de emprendedores en la educación secundaria [Proyecto de Investigación para Especialización] Corporación Universitaria Adventista. https://n9.cl/m507w

Moreira, A., Quiroz, C. y Molina, A. (2020). Emprendimiento desde la práctica del reciclaje ecológico. CIENCIAMATRIA, 6(10), 523-535. http://dx.doi.org/10.35381/cm.v6i10.205

Moura, M. (2022). Ensino do empreendedorismo: a formação do micro empreendedor individual do ensino médio de Pernambuco (Master's thesis, Universidade Federal de Pernambuco). https://n9.cl/emprenderum11

Navarro, G. Bayona, J. y Pacheco, C. (2020) Competencias emprendedoras y formación para el emprendimiento en instituciones de educación media Revista Espacios 41(11) 3. https://n9.cl/icwyf

Ordúz, R. (2021) La cultura del Emprendimiento hacia una integración sociolaboral en la educación básica secundaria y media vocacional [Tesis Doctoral para la Universidad Pedagógica Experimental Libertador Instituto pedagógico Rural “Gervasio Rubio”, Venezuela]. https://n9.cl/nefj29

Pérez, R. (2021). Políticas Educativas para el emprendimiento rural en Colombia. Reflexión Política, 23 (47) 60-71. https://n9.cl/bsj9g

Rico, A. (2022). La práctica del docente de emprendimiento en la educación media técnica y media académica en colegios oficiales de Bogotá. https://n9.cl/emprenderum6

Rico, A. y Santamaría, M. (2018) Caracterización de la catedra de emprendimiento en colegios distritales de Bogotá. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación 9 (1) 93-113. https://n9.cl/3k98x

Rico, A. Angélica & Guerrero, Patricia & Camelo, Alejandro. (2022). Experiencias docentes en emprendimiento y su desarrollo en la educación media en Bogotá. Revista Educación y Ciudad. 43. 109 - 124. 10.36737/01230425.n43.2022.2665. https://n9.cl/21rn7o

Rodríguez, J. y Alvarado, J. (2020). Competencias ciudadanas y prácticas de emprendimiento en el contexto escolar de los estudiantes de la educación media técnica articulada con el SENA de las instituciones educativas Francisco de Paula Santander y Carlos Lleras Restrepo de Ibagué año 2021. Boletín Actas Pedagógicas Grupo de Investigación Edu-Física Universidad del Tolima. 158 - 344. https://n9.cl/emprenderon

Sánchez, R. (2023). Estrategias gerenciales en la gestión del emprendimiento del 5to grado de educación primaria. https://n9.cl/emprenderum2

Segura, U. Novoa, H. y Burbano, M. (2019) Hacia un modelo educativo para el emprendimiento Revista Escuela de Administración de Negocios (87) 173-191. https://n9.cl/doz9n

Sierra, P. (2021). Prácticas de laboratorio para el aprendizaje de los conceptos relacionados con la materia que incentiven la capacidad de emprendimiento. https://n9.cl/emprenderum3

Silva-Peralta, Y. Rompato, E. Pesce, E. Tassier, D. y Castaño, A. (2022, August 2). Estrategias de fomento al emprendimiento en la educación superior. Un análisis desde la perspectiva de estudiantes de pregrado universitarios. https://www.redalyc.org/journal/2431/243172248019/html/

Simón, J. (2022). Enseñanza del emprendimiento: entre la política y la praxis educativa. Education Policy Analysis Archives, 30, 148-148. https://doi.org/10.14507/epaa.30.7078

Tapia, R. Anachiarico, A. y López, R. (2020) La Construcción de la Paz. Universidad Autónoma del Estado de Morelos http://libros.uaem.mx/archivos/epub/construccion-paz/construccion-paz.pdf

Torres, J. y Herrera, A. (2022) Proyectos educativos productivos en el desarrollo de la cultura del emprendimiento en los colegios de las parroquias rurales en el cantón de Loja, Ecuador. Serie científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas 15(6) 175-190. https://n9.cl/0rlpju