Pedagogical Strategies to Promote Environmental Education in Elementary and Middle School Students in Latin America: A Review of the Literature
Main Article Content
Abstract
This study addresses environmental education at the elementary and secondary levels in Latin America, with the purpose of identifying the pedagogical strategies used to promote it. The aim is to determine how these strategies contribute to training students committed to the environment. To this end, a literature review was carried out with a qualitative approach, analyzing publications between 2018 and 2024. The results evidenced the implementation of approaches such as project-based learning, experiential education and the curricular integration of environmental content. These strategies seek to promote environmental awareness and the development of ecological, cognitive, and socio-emotional competencies. The positive impact of integrating theory and practice was highlighted, generating active and significant learning. Actions such as recycling, waste management, and natural resource management are positioned as effective tools to transform educational institutions into more sustainable communities. However, relevant challenges were also identified, including the lack of resources, the need for specialized teacher training, and the lack of transversality of environmental education in the curricula. In conclusion, the application of pedagogical strategies in this area has a high potential to transform education and advance towards the sustainable development goals through environmentally responsible citizenship.
Downloads
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Acero Gómez, J. J., Avendaño Gutiérrez, Y., Conde Duarte, I. T., & Cortés Torres, J. (2024). Estrategia pedagógica para fortalecer la cultura ambiental de los estudiantes de séptimo grado de la institución educativa San Luis Gonzaga del municipio de San Luis, Tolima (Tesis de especialización). Fundación Universitaria Los Libertadores, Bogotá, D.C., Colombia. https://repository.libertadores.edu.co/bitstreams/93ed7422-34a5-4f54-adb3-2fc18c0e1276/download
Acuña, A. F., & Thomas, R. Á. (2022). Implementación de un jardín de mariposas y otros polinizadores como estrategia didáctica para la sensibilización ambiental de los estudiantes en una institución educativa rural del Cesar - Colombia. Bio-grafía: escritos sobre la biología y su enseñanza, Número Extraordinario, 400-408. https://revistas.upn.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/18049
Almanza, G. A. H. (2021). Metodología TIC en la enseñanza de educación ambiental para el desarrollo sostenible. Educación y Ciudad, 40, 129-146. https://doi.org/10.36737/01230425.n40.2021.2461
Araujo, M. C., Carrara, R. L., Muchut, F. E., Pighin, M. Z., Tomadín, M. D., & Zanuttini, M. F. (2021). Proyectos de educación ambiental en la educación rural. Experiencias destinadas al trabajo fuera del aula, al reconocimiento del ambiente próximo, su biodiversidad y conservación. Educación y Ciudad, 40, 65-79.
Arredondo Velázquez, M., Saldivar Moreno, A., Limón Aguirre, F., Arredondo Velázquez, M., Saldivar Moreno, A., & Limón Aguirre, F. (2018). Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias en escuelas de educación básica en Chiapas. Innovación educativa (México, DF), 18(76), 13-37.
Briones, M. A. Z. (2022). Project-based learning as a didactic strategy.
Carrillo, Y. D. M., & Pushaina, Y. A. F. (2022). Técnica de las 3r como estrategia lúdico- ecológica en el desarrollo de conciencia ambiental en un centro educativo indígena en La Guajira - Colombia. Bio-grafía. Escritos sobre la Biología y su enseñanza. Número Extraordinario, 418-426. https://revistas.upn.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/18052
Castillo, B. D. R. C., Guamán, M. P. M., Duran, T. de J. P., Aguirre, X. P. C., Calle, R. C. C., & Malhaber, C. D. O. (2025). Conciencia ambiental en estudiantes de básica y bachillerato: estrategias para abordar la escasez de agua. Revista InveCom, 5(2), 1-7.
Castro Valero, Y. (2022). Educación ambiental en la generación de hábitos y acciones en la preservación del río Apulo, Inspección San Joaquín municipio de La Mesa (Tesis de Especialización). Fundación Universitaria Los Libertadores, Bogotá, D.C., Colombia. https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/4751
Cortes, M. O. M., & Castro, Y. S. C. (2022). Transformación del papel reciclado en artes en la institución educativa Pablo Emilio Carvajal como estrategia ambiental. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(3), 3063-3069. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2440
Diaz, E. M., López, S. C., & López, A. I. (2022). Estrategias de educación ambiental para preservar la ciénaga de Malambo. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), 5357-5370.
Galvis19, F. A., & Urdiales, M. Á. B. (s. f.). La educación ambiental, una reflexión en torno a la conciencia ecológica de los estudiantes del grado sexto de la Institución Educativa “Guillermo León Valencia”, Aguachica (Cesar). LASIRC, 60.
García, Y. A., & Hurtado, B. (2022). La huerta escolar como estrategia pedagógica para el fortalecimiento de la cultura ambiental en los estudiantes de grado quinto de básica primaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 11705-11729. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4223
Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: An analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information & Libraries Journal, 26(2), 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
Malua, Y. del R. P., García, R. del S. G., & Sánchez, E. Y. U. (2023). Estrategia eco-pedagógica con las artesanías Awá, para transformar la cultura ambiental en los estudiantes de básica primaria del Centro Educativo Santa Clara – Resguardo Indígena Alto Cartagena, municipio de Ricaurte, Nariño - Colombia. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 4(5), 1-16. https://doi.org/10.56712/latam.v4i5.1356
Marquinez Realpe, J. A. (2022). El reciclaje como una estrategia didáctica para la conservación ambiental. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/11371/4570/1/Marquinez_John_2021.pdf
Méndez, K. G. P., & Rodríguez, J. D. A. (2017). La indagación en la educación flexible: una estrategia didáctica de educación ambiental en modelos de aceleración del aprendizaje en la escuela. Bio-grafía, 1395-1402. https://doi.org/10.17227/bio-grafia.extra2017-7314
Mendoza Flórez, L. C. (2020). Estrategia educativa para generar conciencia ambiental en los estudiantes del Colegio Técnico Lorenzo de Salazar. https://repository.libertadores.edu.co/handle/11371/3254
Moncada, B. E. (2019). Estrategias ambientales en la formación ecoturística de los estudiantes de educación primaria. Revista Scientific, 4(12), 47-67.
Muño, R. R., & Caicedo, A. E. G. (2019a). Definición de estrategias para la educación ambiental en el nivel básico de Tumaco, Nariño, Colombia. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(3), 16-22.
Muño, R. R., & Caicedo, A. E. G. (2019b). Definición de estrategias para la educación ambiental en el nivel básico de Tumaco, Nariño, Colombia. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(3), 16-22.
Napa, E. D. A., Pinargote, I. M. A., Pulido, J. L. G., Pulido, M. C. E., & Santander, T. L. A. (2024a). Actividades de reciclaje como alternativa de educación ambiental con estudiantes de educación básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 13441-13460. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.14805
Napa, E. D. A., Pinargote, I. M. A., Pulido, J. L. G., Pulido, M. C. E., & Santander, T. L. A. (2024b). Actividades de reciclaje como alternativa de educación ambiental con estudiantes de educación básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(5), 13441-13460. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i5.14805
Ospina Saray, A. (2021). Un jardín escolar como propuesta pedagógica para fortalecer la educación ambiental en los estudiantes del grado 502 de la Institución Educativa Nueva Esperanza en el municipio de Puerto Concordia (Meta). https://repository.libertadores.edu.co/bitstreams/fbb5f500-e97c-42c7-ab0e-8a1e49ce8f59/download
Rozo Sepúlveda, L. A. (2023). Promoción del manejo adecuado de los residuos sólidos mediante la aplicación de estrategias de educación ambiental 1 de la comunidad educativa de la Institución Educativa Santa Catalina. http://hdl.handle.net/11371/6246
Teheran, E. M., Beltrán, L. D. A., Herrera, J. A., Molina, M. G., Ruíz, M. R., & Bula, L. R. M. (2022). Implementación de estrategias de enseñanza de los objetivos del desarrollo sostenible a estudiantes del grado primero del Centro Educativo Milagros, Sincelejo - Sucre. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 8617-8636. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4023
Trujillo, B. R. T. R., Ramírez, M. E. A., & Calle, N. Z. (2021). Las artes de la música y la fotografía, una propuesta pedagógica para la educación ambiental. Hexágono Pedagógico, 12(1), 85-95.
Velázquez, M. A., Moreno, A. S., & Aguirre, F. L. (2018a). Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias en escuelas de educación básica en Chiapas. Innovación educativa (México, DF), 18(76), 13-37.
Velázquez, M. A., Moreno, A. S., & Aguirre, F. L. (2018b). Estrategias educativas para abordar lo ambiental. Experiencias en escuelas de educación básica en Chiapas. Innovación educativa (México, DF), 18(76), 13-37.
Villamizar, M. E. A. (2022). La educación ambiental: una forma de reconocer y conservar la biodiversidad del territorio. Bio-grafía. https://revistas.upn.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/20868
- José Araujo Muñoz, Roberto Blanquicett, Mayra Vidal González, Influence of Emotional Intelligence On the Academic Performance of Adolescents: A Systematic Review of the Literature , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 2 (2024): Saber Ser
- Enrique Carlos Díaz Zambrano, Biviana Cubides Gerena, Flor Inés Sierra Niño, Érika Yamila Melo Romero, Family Accompaniment for the Academic Development of Elementary School Students in Spanish-Speaking Populations , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
You may also start an advanced similarity search for this article.