The Importance of ICT for School-Age Mathematics Education in Latin America: A Literature Review Latin America: Literature Review

Main Article Content

Mabel Hernández Siolo
Serachell Saams Brandt
Esteban Mayorga Muñoz
https://orcid.org/0000-0002-7598-9023

Abstract

Information and Communication Technologies nowadays has been one of the most relevant sectors nowadays and allow an efficient, fast and clear communication between different members of the same organization, favoring vital sectors such as education, work, among others. Due to this, the present research has as a topic of interest to investigate ICT and highlight its importance for the teaching of mathematics at school age in Latin America and how ICT have become a useful tool for teachers, for the development of this project studies were collected in recent years related to ICT and the teaching of mathematics, in which a literatura review was done to determine the importance of these, as for the results were very variable, these generated different points of view on the role of ICT in education. It was found that some studies affirmed that the use of ICTs can improve students' learning and academic performance, and on numerous occasions they have shown to have a positive impact on teaching and learning, not only in mathematics, but also in other areas. Finally, it was concluded that ICTs are tools that favor a better teaching and learning process in students.

Downloads

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hernández Siolo, M., Saams Brandt, S., & Mayorga Muñoz, E. (2024). The Importance of ICT for School-Age Mathematics Education in Latin America: A Literature Review Latin America: Literature Review. Saber Ser, 1(1), 29–46. https://doi.org/10.35997/saberser.v1i1.7
Section
Review Articles

References

Alvites, C. (2017). Herramientas TIC en el aprendizaje en el área de matemática Caso Escuela PopUp, Piura-Perú Revista de divulgación científica de la Universidad Alas Peruanas, Vol. 4, Núm. 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6057072

Ariza, J., Saldarriaga, J., Reinoso, K., Tafur, C. (2021). Tecnologías de la información y la comunicación y desempeño académico en la educación media en Colombia. Lecturas de Economía - No. 94. Medellín, enero-junio 2021. https://doi.org/10.17533/udea.le.n94a338690

Bueno Diaz, M.V. (2022). Las TIC como mediadoras didácticas en los procesos de aprendizaje en el área de matemáticas. Revista Tecnológica Educativa Docentes 2.0. Vol. 15 Núm. 2. Resiliencia Paradigmática. https://doi.org/10.37843/rted.v15i2.318.

Carabali, A., y Rivero, Y. (2020). El proceso de aprendizaje de los números complejos mediante las TIC. Revista Conrado, 16(76), 382-387. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442020000500382

Carrillo, M. (2017). Enseñanza de los sistemas lineales en secundaria una propuesta de mejora a través de la integración de tecnologías. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=158167

Carvajal, S. (2018). Competencia digital en la formación del profesorado en matemáticas. Tesis Doctoral. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=250802

Conde, R., y Fontalvo, A. (2019). Didáctica del teorema de Pitágoras mediada por las TIC: el caso de una clase de Matemáticas. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, vol. 11, núm. 21, pp. 255-281, Instituto Tecnológico Metropolitano. https://www.redalyc.org/journal/5343/534367788011/

Chancusig, J., Flores, G., Venegas, G., Cadena, J., Guaytain, O., Izurieta, M., (2017). Utilización de recursos didácticos interactivos a través de las TIC’S en el proceso de enseñanza aprendizaje en el área de matemáticas. Boletín Redipe, ISSN-e 2256- 1536, Vol. 6, Nº. 4, 2017, págs. 112-134. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/229

Formichella, M., y Alderete, M. (2018). TIC en la escuela y rendimiento educativo: el efecto mediador del uso de las TIC en el hogar. Cuadernos De Investigación Educativa, 9(1), 75–93. https://doi.org/10.18861/cied.2018.9.1.2822.

Flores, F., González, F., Vázquez, C., (2021). El uso de las TIC en la enseñanza de conceptos geométricos en la educación básica. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo. Vol. 12, Núm. 23 Julio - Diciembre 2021, e267. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-74672021000200

Gabarda, V., Colomo, E., Ruiz, J., Civico, A. (2022). El aprendizaje de las matemáticas mediante tecnología en Europa: revisión de literatura. Texto Livre; Linguagem e Tecnologia. v.15. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.40275.

García, O., y Godínez, E., (2022). Influencia de las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas en niños una escuela pública de México. Revista Universidad y Sociedad. Vol.14. 258-273. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2218-36202022000400258

Gutiérrez, H., Aristizábal, J., Rincón, J. (2020). Procesos de visualización en la resolución de problemas de matemáticas en básica primaria apoyados en ambientes de aprendizaje mediados por las TIC. Sophia, vol.16(1), 120-132. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S179489322020000100120&lang=es

Grisales, A. (2018). Uso de recursos TIC en la enseñanza de las matemáticas: retos y perspectivas. Entramado. Julio - Diciembre, 2018. vol. 14, no. 2, p. 198-214. https://doi.org/10.18041/1900-3803/entramado.2.4751.

Jaramillo, L., Leonardo, M., Caraguay, M., Ceibel, G., Espinosa O, Willan A, (2020). Las Tics como herramienta metodológica en matemática. Revista ESPACIOS. ISSN 0798 1015 Vol. 41 (Nº 11). https://revistaespacios.com/a20v41n11/a20v41n11p07.pdf

Manzano, F. (2017). Mecanismos articulados para trazar curvas como recurso educativo digital para la didáctica de las matemáticas en Secundaria y Bachillerato. Tesis Doctoral. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=138668

Maraza, B., Casas, L., Herrera, J., Ayesta, A., Caytuiro, N. (2018). Los efectos de los videojuegos en el desarrollo de aprendizajes significativos en estudiantes en el área de matemáticas. Tesis Doctoral. International Journal of Information Systems and Software Engineering for Big Companies. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6549886

Martínez, A. (2019). Aprendizaje mediado por tic. Un estudio de casos de buenas prácticas en la integración de las TIC en las aulas. Tesis Doctoral. http://hdl.handle.net/10578/21982. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=285238

Páramo, C. (2019). Luditic Matemático: Un Proyecto para Enseñar y Aprender en la Educación Básica en Colombia. Revista Conrado, 15(70), 376-383. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000500376

Reséndiz, E. (2020). Análisis del discurso y desarrollo de la noción de número en preescolar y el uso de las TIC. México, C. P. 87149. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v14i2.1237.

Revelo, J., (2018) Impacto del uso de las Tic como herramientas para el aprendizaje de la matemática de los estudiantes de educación media. Revista Cátedra. 1(1), 70–91. https://doi.org/10.29166/catedra.v1i1.764 (Original work published 26 de septiembre de 2018). https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CATEDRA/article/view/764

Rodríguez, J., Romero, J., Vergara, G., (2017). Importancia de las TIC en la enseñanza de las matemáticas. Revista Matua. Vol. 4 Núm. 2. http://investigaciones.uniatlantico.edu.co/revistas/index.php/MATUA/article/view/1861

Rojas, P., Sáez, F., Quintana, M., Jiménez, L. (2022). Análisis de intervenciones educativas con videojuegos en educación secundaria. Texto Libre: Linguagem E Tecnologia, 15, e37810. https://doi.org/10.35699/1983-3652.2022.37810.

Román, M., y Murillo, F. (2014). Disponibilidad y uso de TIC en escuelas latinoamericanas: incidencia en el rendimiento escolar. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 40, n. 4, p. 869-895, out./dez., 2014. http://dx.doi.org/10.1590/s1517-97022014121528.

Vargas, N., Niño, J., Fernández, F. (2020). Aprendizaje basado en proyectos mediados por tic para superar dificultades en el aprendizaje de operaciones básicas matemáticas. Boletín Redipe, ISSN-e 2256-1536, Vol. 9, Nº. 3, 2020 (Ejemplar dedicado a: Language, mathematics and educational inclusion), págs. 167-180. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7528403

Venegas, J. (2017). Valoración del uso de recursos digitales como apoyo a la enseñanzaaprendizaje de las matemáticas en educación primaria. Tesis Doctoral. https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=129750