Gamification in the Classroom: Strategies, Benefits, Challenges, and Impact
Main Article Content
Abstract
This narrative review focused on describing and analyzing the use of gamification in Ibero-American primary and secondary education, emphasizing a qualitative approach. From a search of 107 studies, 17 empirical articles published between 2018 and 2023 that met the inclusion criteria—field research in the school setting—were selected. Theoretical works, non-school experiences, and documents published prior to 2018 were excluded. The results show that gamification stimulates intrinsic motivation, improves the quality of learning, and favors the development of social skills. An increase in student participation and a perception of the relevance of the activities were also observed. However, challenges emerge related to the dependence on external rewards, difficulties in assessing competencies, and resistance to change on the part of some teachers, as well as the perception of gamification as a passing trend. In short, gamification offers a valuable resource for enriching the teaching-learning process in Ibero-American contexts, provided it is supported by careful planning and adequate teacher training in the design of authentic game-based dynamics. This study provides an integrated view of the benefits and challenges and guides future research on its implementation and evaluation in schools.
Downloads
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Avello, R. (2024). La gamificación en la educación secundaria: Estrategia innovadora para fomentar la motivación de estudiantes. Universidad Bolivariana del Ecuador. https://doi.org/10.19136/etie.a6n12.6032 DOI: https://doi.org/10.19136/etie.a6n12.6032
Caro, M., Calero, C., Rodríguez, A., Fernández-Medina, E., & Piattini, M. (2005). Análisis y revisión de la literatura en el contexto de proyectos de fin de carrera: Una propuesta. Universidad de Castilla. https://www.researchgate.net/publication/251671565_Analisis_y_revision_de_l
Castañeda, C., Espejo, T., Zurita, F., & Fernández, A. (2019). La formación de los futuros docentes a través de la gamificación, TIC y evaluación continua. SPORT TK - Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 8(2). https://doi.org/10.6018/sportk.391751 DOI: https://doi.org/10.6018/sportk.391751
Colomo, E., Sánchez, E., Ruíz, J., & Sánchez, J. (2020). Percepción docente sobre la gamificación de la evaluación en la asignatura de Historia en educación secundaria. La Serena, 31(4). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642020000400233 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07642020000400233
Cruz, I., Martín, J., Pérez, D., & Pizarro, C. (2021). Propuesta de didáctica de la programación en educación primaria basada en la gamificación usando videojuegos educativos. Education in the Knowledge Society (EKS), 22, e26130. https://doi.org/10.14201/eks.26130 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.26130
Elles, L., & Gutiérrez, D. (2021). Fortalecimiento de las matemáticas usando la gamificación como estrategia de enseñanza-aprendizaje a través de tecnologías de la información y la comunicación en educación básica secundaria. Revista de la Asociación Interacción Persona-Ordenador (AIPO), 2(1), 7–16. http://revista.aipo.es/index.php/INTERACCION/article/view/30
García Santos, N. & Muñoz Soriano, S. (2019). Experiencias reales de gamificación en educación. Pedagogías Emergentes en la Sociedad Digital. Vol. 1. (7-20). Universidad de Barcelona. https://www.researchgate.net/publication/333093158_Experiencias_reales_de_gamificacion_en_educacion
García, I. (2019). Escape room como propuesta de gamificación en educación. Revista Educativa Digital Hekademos, (27), 71–79. https://hekademos.com/index.php/hekademos/article/view/17
García-Casaus, F., Cara-Muñoz, J. F., Martínez-Sánchez, J. A., & Cara-Muñoz, M. M. (2021). La gamificación en el aula como herramienta motivadora en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Logía, Educación Física y Deporte, 1(2), 43–52. https://logiaefd.com/wp-content/uploads/2021/02/5.pdf
Guirao Goris, J., Ferrer Ferrandis, E., & Olmedo Salas, A. (2008). El artículo de revisión. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria, 1(1). https://www.uv.es/joguigo/valencia/Recerca_files/el_articulo_de_revision.pdf
Martí Climent, A., & García Vidal, P. (2021). Gamificación y TIC en la formación literaria: Una propuesta. Revistas Científicas Complutenses, 33. https://doi.org/10.5209/dida.77660 DOI: https://doi.org/10.5209/dida.77660
Molina Álvarez, J. J., Ortiz Colón, A. M., & Agreda Montoro, M. (2017). Análisis de la integración de procesos gamificados en educación primaria. Innovación docente y uso de las TIC en educación: CD-ROM. Universidad de Málaga. https://www.academia.edu/119080131/An%C3%A1lisis_de_la_integraci%C3%B3n_de_procesos_gamificados_en_Educaci%C3%B3n_Primaria
Page, M., McKenzie, J., Bossuyt, P., Boutron, I., Hoffmann, T., Mulrow, C., … Thomas, J. (2021). Declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790–799. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0300893221002748?via%3Dihub DOI: https://doi.org/10.1016/j.rec.2021.07.010
Parra González, M., & Segura Robles, A. (2019). Producción científica sobre gamificación en educación: Un análisis cienciométrico. Revista de Educación. 10.4438/1988-592X-RE-2019-386-429
Rodríguez, L., & Avendaño, H. (2018). Gamificación como estrategia de aprendizaje en la enseñanza de las ciencias naturales en la educación básica secundaria. Tecné, Episteme y Didaxis: TED. https://revistas.upn.edu.co/index.php/TED/article/view/9048
Sempere Pla, S. (2020). Proyecto de gamificación basado en el escape room aplicado a un aula bilingüe de educación primaria con enfoque AICLE. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, (16), 5–40. http://hdl.handle.net/20.500.12226/332 DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2020.437
Suárez, J. (2023). La gamificación y las tecnologías digitales en el área de matemáticas de educación primaria. Journal of Research in Mathematics Education, 12, 82–105. https://doi.org/10.17583/redimat.9617 DOI: https://doi.org/10.17583/redimat.9617
Suárez-Álvarez, R., & Vázquez-Barrio, T. (2019). La gamificación aplicada a la educación como recurso “learning by doing” y “learning by interacting” en alumnos de educación secundaria obligatoria. Redine (Ed.), Actas del Congreso Internacional Virtual EDUNOVATIC 2019 (pp. 91–94). Red de Investigación e Innovación Educativa. https://iris.unicas.it/bitstream/11580/75703/1/EDUNOVATIC19.pdf
Torres-Toukoumidis, A., & Romero-Rodríguez, L. (2018). Aprender jugando. La gamificación en el aula. En Educar para los nuevos medios (pp. 61–72). https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/17049/1/Educar%20para%20los%20nuevos%20medios.pdf#page=62
Vergara Rodríguez, D., Mezquita, J., & Gómez, A. (2019). Metodología innovadora basada en la gamificación educativa: Evaluación tipo test con la herramienta Quizizz. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(3), 363-387. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/11232 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i3.11232
- Ana Patricia Andrade Pacora, Implicit Theories of Teacher Educators about the Capabilities and Motivation of Their Students , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Ibelia Katalina Sarmiento Sarmiento, Soft Skills in Technical-Industrial Education: A Grounded Theory Approach , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Magnolia Muñoz, Michael Fernando Villamizar, Héctor Fabian Palacios, Influence of Technological Games on Teaching and Learning Processes: A Review of the Literature , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Nataly Johana Carvajal Ruiz, Tatiana Andrea Romaña Bustamante, Inclusion and Diversity in the Classroom: Strategies for Supporting Students with Special Educational Needs: A Literature Review , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Ricardo Jiménez Cardona, Santiago Jiménez Cardona, Luis Naranjo Rojas, The Impact of Rhythmic Training on the Development of Musical Skills in Self-Taught Musicians , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Mariluz Cano García, María Fernanda Caicedo Daza, Estefani Giraldo Echavarria, Sara Paulina Roldan Castañeda, Geraldine Galeano Álvarez, Cristian Reyes Muñoz, Elements in the Construction of Identity for Youth Aged 13 to 18 , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Gustavo Adolfo Pherez Gómez, Jose Edilberto Villeros Suarez, Elizabeth Murillo Ante, Social Skills in the Formation of Elementary and Middle School Students: A Review of the Literature in the Latin American Setting , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Mabel Hernández Siolo, Serachell Saams Brandt, Esteban Mayorga Muñoz, The Importance of ICT for School-Age Mathematics Education in Latin America: A Literature Review Latin America: Literature Review , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Sonia Lucía Vargas Amézquita, Abelina Castro Minotta, Maida Carrión, Literacy Pedagogical Strategies Implemented in Primary Education in Latin America: A Review of the Literature , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Enrique Carlos Díaz Zambrano, Biviana Cubides Gerena, Flor Inés Sierra Niño, Érika Yamila Melo Romero, Family Accompaniment for the Academic Development of Elementary School Students in Spanish-Speaking Populations , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
You may also start an advanced similarity search for this article.