Social Skills in the Formation of Elementary and Middle School Students: A Review of the Literature in the Latin American Setting
Main Article Content
Abstract
This article presents a review of the literature on education studies that show methods to develop social skills (HS) in primary and secondary schools in Latin America, identifying which skills are developed and their relevance. Based on the review carried out in the databases, 21 sources are analyzed, systematizing them in an analysis matrix. Among the results, it was found that social skills, such as self-control and assertiveness, protect against committing infringing acts. In addition, it was found that the family climate and self-concept can positively or negatively affect students' HS. Likewise, it was evidenced that internet addiction inhibits the development of HS. On the other hand, intervention programs, the inclusion of HS in curricular designs and the development of socio-emotional skills in teachers, are the methods used by Latin American schools for the development of HS in students. Finally, it is concluded that the development of HS from an early age promotes in students abilities to face different social situations, allowing a healthy relationship with the other members of the educational community.
Downloads
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Aucasi, G. (2022). Estrategias para el desarrollo de habilidades sociales en estudiantes de la Institución Educativa de Santillana, 2020. Horizonte de la Ciencia, 12(22), 83-91. https://www.redalyc.org/journal/5709/570969250006/html/
Del Carmen B. y Ramírez, L. (2019). Las habilidades socioemocionales en la escuela secundaria mexicana: retos e incertidumbres. Revista electrónica en educación y pedagogía, 3(5), 129-144. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=573962080013
Daniel, G. (2006). Inteligencia social. La nueva ciencia de las relaciones humanas, Sexta edición. México: Planeta. https://etikhe.files.wordpress.com/2013/08/goleman-daniel-inteligencia-social.pdf
Estela, M. y Ramírez, A. (2014). Inteligencia emocional y desarrollo de las primeras habilidades sociales en sexto grado. UCV Hacer, 3(2), 22-29. https://www.redalyc.org/pdf/5217/521751976004.pdf
Esteves, A., Paredes R., Calcina C. y Yapuchura C. (2020). Habilidades sociales en adolescentes y funcionalidad familiar. Comunicación, 11(1), 16-27. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2219-71682020000100016
Estrada, E., Mamani, H. y Gallegos, N. (2020). Estrategias psicoeducativas para el desarrollo de habilidades sociales en estudiantes peruanos de educación primaria. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39 (6), 709-716. https://www.redalyc.org/journal/559/55965387007/55965387007.pdf
Estrada, E., Zuloaga, M. Gallegos, N. y Mamani, H. (2021). Adicción a internet y habilidades sociales en adolescentes peruanos de educación secundaria. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 40 (1), 74-80. https://www.revistaavft.com/images/revistas/2021/avft_1_2021/14_adiccion_internet_habilidades.pdf
Fermoso, D., Cruzes, G. y Ruiz, J. (2019). Habilidades sociales en niños de primaria. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(19), 191-206. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/ie_rie_rediech/article/view/706
Gardner, H. (1995). Inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Paidós. http://ict.edu.ar/renovacion/wp-content/uploads/2012/02/Gardner_inteligencias.pdf
Guirao J. (2015). Utilidad y tipos de revisión de literatura. Ene, 9(2), 0-0. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1988-348X2015000200002
Guirao J., Olmedo A. y Ferrer E. (2008). El artículo de revisión. Revista iberoamericana de enfermería comunitaria, 1(1), 1-25. https://www.uv.es/joguigo/valencia/Recerca_files/el_articulo_de_revision.pdf
Gutiérrez, A. y Buitrago, S. (2019). Las habilidades socioemocionales en los docentes: herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber, 10(24), 167-192. http://www.scielo.org.co/pdf/prasa/v10n24/2216-0159-prasa-10-24-167.pdf
Jiménez, A. (2018). El aprendizaje de habilidades sociales en el aula. Revista Internacional de apoyo a la inclusión, logopedia, sociedad y multiculturalidad, 4(4), 158-165. https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4371
Lara, A. y Lorenzo, E. (2023). Clima familiar y habilidades sociales en adolescentes estudiantes de Riobamba. Revista Eugenio Espejo, 17 (1), 8-18. https://www.redalyc.org/journal/5728/572873891003/html/
López, E. (2019). El clima social familiar y las habilidades sociales de los estudiantes de nivel secundario de las instituciones educativas del cercado de Tacna, 2017. https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/1732?show=full
Lotero J., Restrepo Y. y Arroyave L. (2020). Curriculum designs and social intelligence in Colombian urban and rural areas. Cultura Educación Sociedad, 12(1), 255. https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/2981/3188
Machmar, I. y Águila, M. (2021). Habilidades sociales en los planes de formación ciudadana de escuelas de las provincias de Concepción y Arauco, Revista Educación, 132-145. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S2215-26442021000200139&script=sci_abstract&tlng=es
Montalvo, D. y Jaramillo, A. (2022). Habilidades sociales y autoconcepto en adolescentes durante el aislamiento social por pandemia de COVID-19. Revista Eugenio Espejo, 16 (3), 47-57. https://www.redalyc.org/journal/5728/572872037006/html/
Morales, M., Benitez, M. y Agustín, D. (2013). Habilidades para la vida (cognitivas y sociales) en adolescentes de zona rural. Revista electrónica de investigación educativa, 15(3), 98-113. https://www.redalyc.org/pdf/155/15529662007.pdf
Patricio, M., Maia, F y Bezerra, C. (2015). LAS HABILIDADES SOCIALES Y EL COMPORTAMIENTO INFRACTOR EN LA ADOLESCENCIA. Subjetividad y Procesos Cognitivos, 19 (2), 17-38. https://www.redalyc.org/pdf/3396/339643529001.pdf
Pereira, D., Prette, A., Prette, P. y Leme, R. (2018). Programa de habilidades sociais para adolescentes em preparação para o trabalho. Psicologia Escolar e Educacional, 22, 573-581. https://www.scielo.br/j/pee/a/kbdCsgPNBhKmhvDtWgRS5nr/abstract/?lang=pt
Quiñones, H. (2020). Habilidades sociales y estrategias didácticas para la formación del liderazgo desde la educación básica. Revista Educación, 44(2). https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S2215-26442020000200690&script=sci_abstract&tlng=es
Saravia, K. (2018). Clima Social Familiar y las Habilidades Sociales en Estudiantes de Tercero de Secundaria de Instituciones Educativas del Distrito Coronel Gregorio Albarracín Lanchipa–Tacna, 2017. https://repositorio.upt.edu.pe/handle/20.500.12969/935
Suyón, B. (2015). El sociodrama en el desarrollo de habilidades sociales de niños del segundo grado de primaria. UCV Hacer, 4(2), 54-61. https://www.redalyc.org/pdf/5217/521751974007.pdf
Valencia, L. (2015). Habilidades sociales en pre-adolescentes y su relación con las prácticas educativas. Revista Investigium IRE Ciencias Sociales y Humanas, 6(1), 14-29. https://investigiumire.unicesmag.edu.co/index.php/ire/article/view/71
Monjas, M. y González, B. (1998). Las habilidades sociales en el currículo. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Centro de Investigación y Documentación Educativa. (CIDE), 146. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/PdfServlet?pdf=VP08661.pdf&area=E
Spencer, LM y Spencer, PSM (2008). Modelos de competencia en el trabajo para un desempeño superior. EEUU: John Wiley & Sons. https://www.academia.edu/37524952/EVALUACI%C3%93N_DE_COMPETENCIA_EN_EL_TRABAJO_Modelos_para_un_Desempe%C3%B1o_Superior