Elements in the Construction of Identity for Youth Aged 13 to 18

Main Article Content

Mariluz Cano García
https://orcid.org/0000-0002-7911-6051
María Fernanda Caicedo Daza
https://orcid.org/0009-0007-8504-2566
Estefani Giraldo Echavarria
https://orcid.org/0009-0001-4144-3524
Sara Paulina Roldan Castañeda
https://orcid.org/0009-0002-2108-2829
Geraldine Galeano Álvarez
https://orcid.org/0009-0008-7532-5631
Cristian Reyes Muñoz
https://orcid.org/0009-0009-4209-7254

Abstract

This research addresses the elements involved in the formation of identity through digital networks of young people from I.E. Santander, Medellin, Colombia. Based on a mixed methodology that integrates the survey, personal interview, observation, and analysis to investigate the central elements of self-perception and virtual relationships. The results show that digital platforms can significantly influence the development of self-image and self-esteem of young people, who seek to be accepted and have social approval, which triggers emotions derived from online interactions. This research analysis allows a reflection on the importance of a family and school education that fosters self-acceptance, the strengthening of authentic identities and a good use of social networks, which ultimately become essential for psychological well-being and face-to-face interaction.

Downloads

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Cano García, M., Caicedo Daza, M. F., Giraldo Echavarria, E., Roldan Castañeda, S. P., Galeano Álvarez, G., & Reyes Muñoz, C. (2025). Elements in the Construction of Identity for Youth Aged 13 to 18. Saber Ser - Revista De Estudios Cualitativos En Educación, 2(1), 19–36. https://doi.org/10.35997/saberser.v2i1.23
Research Articles

Aguilar Rodríguez, D. E., & Hung, E. S. (2022). Identidad y subjetividad en las redes sociales virtuales: Caso de Facebook. Zona Próxima, 12, 190-207. https://doi.org/10.14482/zp.12.657.42 DOI: https://doi.org/10.14482/zp.12.657.42

Atondo Esparza, K. (2018). La construcción de la identidad bajo la influencia de los medios digitales. Jóvenes en la ciencia, 4 (1), 2133–2136. https://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/2945

Avci, H., Baams, L., & Kretschmer, T. (2025). A Systematic Review of Social Media Use and Adolescent Identity Development. Adolescent Research Review, 10(2), 219-236. https://doi.org/10.1007/s40894-024-00251-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s40894-024-00251-1

Cano García, M., Hoyos Rentería, J., Lavado Día, E. D., & Peña Montoya, J. F. (2023). Adicción a las redes sociales y las afectaciones psicológicas en los jóvenes. En Redes Sociales Atrapamiento o conexión emocional (1.a ed., pp. 137-149). SedUnac. DOI: https://doi.org/10.35997/RedesSociales-AtrapConex

Cantor-Silva, M. I., Pérez-Suarez, E., & Carrillo-Sierra, S. M. (2018). Redes sociales e identidad social. AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 6(1), 70-77. https://doi.org/10.15649/2346030X.477 DOI: https://doi.org/10.15649/2346030X.477

Castillo López, M., Romero Sánchez, E., & Mínguez Vallejos, R. (2023). El método fenomenológico en investigación educativa: Una revisión sistemática. Latinoamericana de Estudios Educativos, 18(2), 241-267. https://doi.org/10.17151/rlee.2023.18.2.11 DOI: https://doi.org/10.17151/rlee.2023.18.2.11

Congreso de la República. (2006). Ley 1090 de 2006 [D.O 46383]. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=66205

Congreso de la República. (2012). Ley 1581 de 2012 [D.O 48587]. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=49981

Dans Álvarez-de-Sotomayor, I., Muñoz Carril, P.-C., & González Sanmamed, M. (2021). Habits of use of social networks in adolescence: Educational challenges. Revista Fuentes, 3(23), 280-295. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.15691 DOI: https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.15691

Dans, I. (2015). Identidad digital de los adolescentes: La narrativa del yo. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 13, 001-004. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.13.145 DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.13.145

Dopico Cantarero, C. (2022). Influencia de las Redes Sociales en la alimentación saludable [Trabajo de fin de grado, Universidad Pontificia Comillas]. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/27875

Echeburúa Odriozola, E. (2012). Factores de riesgo y factores de protección en la adicción a las nuevas tecnologías y redes sociales en jóvenes y adolescentes. Revista española de drogodependencias, 34(4), 435-447.

Fernández Sánchez, N. (2013). Trastornos de conducta y redes sociales en Internet. Salud Mental, 36(6), 521-527. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=58229682010 DOI: https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2013.063

Fung, B. (2023, octubre 24). Decenas de estados demandan a Meta, empresa matriz de Instagram, por supuestas funciones «adictivas» y daños a la salud mental de los jóvenes. CNN en Español. https://cnnespanol.cnn.com/2023/10/24/decenas-estados-demandan-meta-salud-mental-jovenes-trax/

González García, É., & Martínez Heredia, N. (2018). Redes sociales como factor incidente en el área social, personal y académica de alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Tendencias Pedagógicas, 32, 133-146. https://doi.org/10.15366/tp2018.32.010 DOI: https://doi.org/10.15366/tp2018.32.010

Hanna Lavalle, M. I., Ocampo Rivero, M. M., Janna Lavalle, N. M., Mena Gutiérrez, M. C., & Torreglosa Portillo, L. D. (2020). Redes sociales y calidad de vida relacionada con la salud en estudiantes universitarios. Revista Cuidarte, 11(1). https://doi.org/10.15649/cuidarte.953 DOI: https://doi.org/10.15649/cuidarte.953

Ledesma Diego, E. (2023). Influencia de las redes sociales en la identidad y expresión de género: Infancia y adolescencia [TRABAJO DE FIN DE MÁSTER, Universidad de Salamanca]. https://gredos.usal.es/handle/10366/152978

López Lajusticia, G. (2023). Redes sociales: Influencia en la construcción de la identidad de las/os adolescentes que residen en centros. Revista de Educación Socual, 36(1), 107-131.

Luca, A. A. (2019). Relación entre el sueño y el uso de dispositivos multimedia en adolescentes [Trabajo de fin de grado, Universidad de Almería]. https://repositorio.ual.es/handle/10835/7819

Martínez-Piñeiro, E., Vila-Couñago, E., & Ramos-Trasar, I. (2020). Identidad de género, influencers y adolescencia. REUNI+D. https://reunid.eu/2022/07/26/identidad-de-genero-influencers-y-adolescencia/

Organización Mundial de la Salud. (s.f.). Salud del adolescente. Temas de salud. https://www.who.int/es/health-topics/adolescent-health

Ortega-Sánchez, D. (Ed.). (2023). ¿ Cómo investigar en Didáctica de las Ciencias Sociales. Octaedro. https://octaedro.com/wp-content/uploads/2023/05/9788419690203.pdf

Ramos-Galarza, C. A. (2020). Alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1-6. https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336 DOI: https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Restrepo Cuervo, C. (2020). La identidad personal en las redes sociales. Estudio con adolescentes de la I.E. «Vida Para Todos» en Medellín [Trabajo de maestría, Instituto Tecnológico Metropolitano]. https://repositorio.itm.edu.co/bitstream/handle/20.500.12622/4699/Claudia_RestrepoCuervo_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rodgers, R. F., & Rousseau, A. (2022). Social media and body image: Modulating effects of social identities and user characteristics. Body Image, 41, 284-291. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2022.02.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2022.02.009

Rubio Civantos, L. (2022). Las redes sociales y su influencia en la identidad de los adolescentes [Trabajo de grado, Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/server/api/core/bitstreams/ecf3fb26-d5f6-462e-87bf-1fd1e94d222c/content

Salcido Sáenz, M. G., & Trujillo Holguín, J. A. (2020). La construcción de procesos de identidad en las comunidades educativas, el caso del Colegio de Bachilleres del Estado de Chihuahua. Debates por la Historia, 8(1), 243-266. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v8i1.393 DOI: https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v8i1.393

Sarmiento Rojas, E. (2020). Influencia de las redes sociales en el comportamiento de los adolescentes [Tesis de Grado, Universidad Peruana Unión]. http://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/4089

Tapia, M. L. (2016). Los vínculos interpersonales en las redes sociales. Nuevos modos de comunicación en el marco de la Universidad Nacional de San Luis (UNSL), Argentina. Espacio abierto, 25(4), 193-202.

Tonato Ruales, L. M., & Valencia Nuñez, E. R. (2021). Las redes sociales y su influencia en el desarrollo de habilidades sociales de los adolescentes. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 6(2), 125. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i2.2555 DOI: https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i2.2555

Tufekci, Z. (2021). Facebook, Youth and Privacy in Networked Publics. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, 6(1), 338-345. https://doi.org/10.1609/icwsm.v6i1.14270 DOI: https://doi.org/10.1609/icwsm.v6i1.14270

Twenge, J. M. (2017). iGen: Why Today’s Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy and Completely Unprepared for Adulthood. Atrua Books.

Valencia-Ortiz, R., Cabero-Almenara, J., Garay Ruiz, U., & Fernández Robles, B. (2021). Problemática de estudio e investigación de la adicción a las redes sociales online en jóvenes y adolescentes. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 18, 99-125. https://doi.org/10.51302/tce.2021.573 DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2021.573

You may also start an advanced similarity search for this article.