Elements in the Construction of Identity for Youth Aged 13 to 18
Main Article Content
Abstract
This research addresses the elements involved in the formation of identity through digital networks of young people from I.E. Santander, Medellin, Colombia. Based on a mixed methodology that integrates the survey, personal interview, observation, and analysis to investigate the central elements of self-perception and virtual relationships. The results show that digital platforms can significantly influence the development of self-image and self-esteem of young people, who seek to be accepted and have social approval, which triggers emotions derived from online interactions. This research analysis allows a reflection on the importance of a family and school education that fosters self-acceptance, the strengthening of authentic identities and a good use of social networks, which ultimately become essential for psychological well-being and face-to-face interaction.
Downloads
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Aguilar Rodríguez, D. E., & Hung, E. S. (2022). Identidad y subjetividad en las redes sociales virtuales: Caso de Facebook. Zona Próxima, 12, 190-207. https://doi.org/10.14482/zp.12.657.42 DOI: https://doi.org/10.14482/zp.12.657.42
Atondo Esparza, K. (2018). La construcción de la identidad bajo la influencia de los medios digitales. Jóvenes en la ciencia, 4 (1), 2133–2136. https://www.jovenesenlaciencia.ugto.mx/index.php/jovenesenlaciencia/article/view/2945
Avci, H., Baams, L., & Kretschmer, T. (2025). A Systematic Review of Social Media Use and Adolescent Identity Development. Adolescent Research Review, 10(2), 219-236. https://doi.org/10.1007/s40894-024-00251-1 DOI: https://doi.org/10.1007/s40894-024-00251-1
Cano García, M., Hoyos Rentería, J., Lavado Día, E. D., & Peña Montoya, J. F. (2023). Adicción a las redes sociales y las afectaciones psicológicas en los jóvenes. En Redes Sociales Atrapamiento o conexión emocional (1.a ed., pp. 137-149). SedUnac. DOI: https://doi.org/10.35997/RedesSociales-AtrapConex
Cantor-Silva, M. I., Pérez-Suarez, E., & Carrillo-Sierra, S. M. (2018). Redes sociales e identidad social. AiBi Revista de Investigación, Administración e Ingeniería, 6(1), 70-77. https://doi.org/10.15649/2346030X.477 DOI: https://doi.org/10.15649/2346030X.477
Castillo López, M., Romero Sánchez, E., & Mínguez Vallejos, R. (2023). El método fenomenológico en investigación educativa: Una revisión sistemática. Latinoamericana de Estudios Educativos, 18(2), 241-267. https://doi.org/10.17151/rlee.2023.18.2.11 DOI: https://doi.org/10.17151/rlee.2023.18.2.11
Congreso de la República. (2006). Ley 1090 de 2006 [D.O 46383]. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=66205
Congreso de la República. (2012). Ley 1581 de 2012 [D.O 48587]. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=49981
Dans Álvarez-de-Sotomayor, I., Muñoz Carril, P.-C., & González Sanmamed, M. (2021). Habits of use of social networks in adolescence: Educational challenges. Revista Fuentes, 3(23), 280-295. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.15691 DOI: https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2021.15691
Dans, I. (2015). Identidad digital de los adolescentes: La narrativa del yo. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 13, 001-004. https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.13.145 DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2015.0.13.145
Dopico Cantarero, C. (2022). Influencia de las Redes Sociales en la alimentación saludable [Trabajo de fin de grado, Universidad Pontificia Comillas]. https://repositorio.comillas.edu/xmlui/handle/11531/27875
Echeburúa Odriozola, E. (2012). Factores de riesgo y factores de protección en la adicción a las nuevas tecnologías y redes sociales en jóvenes y adolescentes. Revista española de drogodependencias, 34(4), 435-447.
Fernández Sánchez, N. (2013). Trastornos de conducta y redes sociales en Internet. Salud Mental, 36(6), 521-527. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=58229682010 DOI: https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2013.063
Fung, B. (2023, octubre 24). Decenas de estados demandan a Meta, empresa matriz de Instagram, por supuestas funciones «adictivas» y daños a la salud mental de los jóvenes. CNN en Español. https://cnnespanol.cnn.com/2023/10/24/decenas-estados-demandan-meta-salud-mental-jovenes-trax/
González García, É., & Martínez Heredia, N. (2018). Redes sociales como factor incidente en el área social, personal y académica de alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Tendencias Pedagógicas, 32, 133-146. https://doi.org/10.15366/tp2018.32.010 DOI: https://doi.org/10.15366/tp2018.32.010
Hanna Lavalle, M. I., Ocampo Rivero, M. M., Janna Lavalle, N. M., Mena Gutiérrez, M. C., & Torreglosa Portillo, L. D. (2020). Redes sociales y calidad de vida relacionada con la salud en estudiantes universitarios. Revista Cuidarte, 11(1). https://doi.org/10.15649/cuidarte.953 DOI: https://doi.org/10.15649/cuidarte.953
Ledesma Diego, E. (2023). Influencia de las redes sociales en la identidad y expresión de género: Infancia y adolescencia [TRABAJO DE FIN DE MÁSTER, Universidad de Salamanca]. https://gredos.usal.es/handle/10366/152978
López Lajusticia, G. (2023). Redes sociales: Influencia en la construcción de la identidad de las/os adolescentes que residen en centros. Revista de Educación Socual, 36(1), 107-131.
Luca, A. A. (2019). Relación entre el sueño y el uso de dispositivos multimedia en adolescentes [Trabajo de fin de grado, Universidad de Almería]. https://repositorio.ual.es/handle/10835/7819
Martínez-Piñeiro, E., Vila-Couñago, E., & Ramos-Trasar, I. (2020). Identidad de género, influencers y adolescencia. REUNI+D. https://reunid.eu/2022/07/26/identidad-de-genero-influencers-y-adolescencia/
Organización Mundial de la Salud. (s.f.). Salud del adolescente. Temas de salud. https://www.who.int/es/health-topics/adolescent-health
Ortega-Sánchez, D. (Ed.). (2023). ¿ Cómo investigar en Didáctica de las Ciencias Sociales. Octaedro. https://octaedro.com/wp-content/uploads/2023/05/9788419690203.pdf
Ramos-Galarza, C. A. (2020). Alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1-6. https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336 DOI: https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336
Restrepo Cuervo, C. (2020). La identidad personal en las redes sociales. Estudio con adolescentes de la I.E. «Vida Para Todos» en Medellín [Trabajo de maestría, Instituto Tecnológico Metropolitano]. https://repositorio.itm.edu.co/bitstream/handle/20.500.12622/4699/Claudia_RestrepoCuervo_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rodgers, R. F., & Rousseau, A. (2022). Social media and body image: Modulating effects of social identities and user characteristics. Body Image, 41, 284-291. https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2022.02.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.bodyim.2022.02.009
Rubio Civantos, L. (2022). Las redes sociales y su influencia en la identidad de los adolescentes [Trabajo de grado, Universidad de Sevilla]. https://idus.us.es/server/api/core/bitstreams/ecf3fb26-d5f6-462e-87bf-1fd1e94d222c/content
Salcido Sáenz, M. G., & Trujillo Holguín, J. A. (2020). La construcción de procesos de identidad en las comunidades educativas, el caso del Colegio de Bachilleres del Estado de Chihuahua. Debates por la Historia, 8(1), 243-266. https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v8i1.393 DOI: https://doi.org/10.54167/debates-por-la-historia.v8i1.393
Sarmiento Rojas, E. (2020). Influencia de las redes sociales en el comportamiento de los adolescentes [Tesis de Grado, Universidad Peruana Unión]. http://repositorio.upeu.edu.pe/handle/20.500.12840/4089
Tapia, M. L. (2016). Los vínculos interpersonales en las redes sociales. Nuevos modos de comunicación en el marco de la Universidad Nacional de San Luis (UNSL), Argentina. Espacio abierto, 25(4), 193-202.
Tonato Ruales, L. M., & Valencia Nuñez, E. R. (2021). Las redes sociales y su influencia en el desarrollo de habilidades sociales de los adolescentes. Revista Cognosis. ISSN 2588-0578, 6(2), 125. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i2.2555 DOI: https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i2.2555
Tufekci, Z. (2021). Facebook, Youth and Privacy in Networked Publics. Proceedings of the International AAAI Conference on Web and Social Media, 6(1), 338-345. https://doi.org/10.1609/icwsm.v6i1.14270 DOI: https://doi.org/10.1609/icwsm.v6i1.14270
Twenge, J. M. (2017). iGen: Why Today’s Super-Connected Kids Are Growing Up Less Rebellious, More Tolerant, Less Happy and Completely Unprepared for Adulthood. Atrua Books.
Valencia-Ortiz, R., Cabero-Almenara, J., Garay Ruiz, U., & Fernández Robles, B. (2021). Problemática de estudio e investigación de la adicción a las redes sociales online en jóvenes y adolescentes. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 18, 99-125. https://doi.org/10.51302/tce.2021.573 DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2021.573
- Magnolia Muñoz, Michael Fernando Villamizar, Héctor Fabian Palacios, Influence of Technological Games on Teaching and Learning Processes: A Review of the Literature , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Ibelia Katalina Sarmiento Sarmiento, Soft Skills in Technical-Industrial Education: A Grounded Theory Approach , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Fredy Alfonso Sepulveda Peñaranda, Lenny Mayoral Hinestroza, Gamification in the Classroom: Strategies, Benefits, Challenges, and Impact , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Ana Patricia Andrade Pacora, Implicit Theories of Teacher Educators about the Capabilities and Motivation of Their Students , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Nataly Johana Carvajal Ruiz, Tatiana Andrea Romaña Bustamante, Inclusion and Diversity in the Classroom: Strategies for Supporting Students with Special Educational Needs: A Literature Review , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- José Araujo Muñoz, Roberto Blanquicett, Mayra Vidal González, Influence of Emotional Intelligence On the Academic Performance of Adolescents: A Systematic Review of the Literature , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 2 (2024): Saber Ser
- Ricardo Jiménez Cardona, Santiago Jiménez Cardona, Luis Naranjo Rojas, The Impact of Rhythmic Training on the Development of Musical Skills in Self-Taught Musicians , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Gustavo Adolfo Pherez Gómez, Jose Edilberto Villeros Suarez, Elizabeth Murillo Ante, Social Skills in the Formation of Elementary and Middle School Students: A Review of the Literature in the Latin American Setting , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Elkin Fontecha, Leidy Jaramillo, Maida Carrion, Jeniffer Vega Fajardo, Processes of Educational Inclusion of Migrant Populations in Ibero-America: A Review of the Literature , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 2 (2024): Saber Ser
- Diana Inés Ruíz Restrepo, Dalgy Y. Plata, Carlos E. Royert, Family Factors Influencing the Academic Achievement of High School and Middle School Students in Latin America: A Review of the Literature , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
You may also start an advanced similarity search for this article.