Family Factors Influencing the Academic Achievement of High School and Middle School Students in Latin America: A Review of the Literature

Main Article Content

Diana Inés Ruíz Restrepo
Dalgy Y. Plata
Carlos E. Royert

Abstract

The family plays a preponderant role in the education of children, hence the importance that parents become aware of the responsibility they have in the educational process of minors. The purpose of this review is to investigate different investigations to identify and publicize those family factors that affect the academic performance of students. A review of the literature was carried out using the query in the following databases: Redalyc, Scielo, Dialnet, Google Scholar and the UNAC Repository. Of the 40 investigations with which the study began, a total of 23 articles remained that met the inclusion criteria. The reviewed studies show as results, the various family factors that exist and how they influence the academic performance of students, of which 5 of these factors show a higher incidence and they are, time and family relationship, participation and accompaniment, communication, educational level of the parents and the socio-economic level of the families. Therefore, it is concluded that both parents, being the first educators of their children, and educational institutions must develop strategies that allow them to find possible solutions to those factors that are having a greater impact on the academic performance of students.

Downloads

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Ruíz Restrepo, D. I., Plata, D. Y., & Royert, C. E. (2024). Family Factors Influencing the Academic Achievement of High School and Middle School Students in Latin America: A Review of the Literature. Saber Ser, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.35997/saberser.v1i1.5
Section
Review Articles

References

Aguilar Bueno, J., & Enríquez Romero, E. (2019). Clima social familiar y rendimiento académico en los estudiantes de la institución educativa Jorge Basadre, centro poblado de Compone, distrito Anta – 2018. Revista Apunte de Ciencia y Sociedad. Vol. 9 Núm. 1 http://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/660

Alicia, U. C. (2019). Acompañamiento parental y desempeño académico, el caso de los adolescentes del colegio Ateneo de la ciudad de Loja, Ecuador. Estudios sobre el contexto familiar desde la educación y la bioética págs. 17-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7305747

Álvarez Bermúdez, J., & Barreto Trujillo, F. (2020). Clima familiar y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de Bachillerato. Revista de psicología y educación. 2020, v. 15, n. 2; p. 181-183. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/219567

Botero Carvajal, A., & Jiménez Urrego, Á. M. (2019). Relaciones familiares de la población con rendimiento escolar bajo. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, vol. 38, núm. 4, 2019 https://www.redalyc.org/journal/559/55964256018/55964256018.pdf

Briones-Cagua, W., & Carmen, M.-J. (2021). Clima familiar y rendimiento académico en adolescentes de Lima, Perú. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), vol. 6, núm. 2 https://www.redalyc.org/journal/6731/673171217003/

Castrillón Mosquera, R. Soriano Ferrer, M. (2017). Análisis del apoyo académico familiar en estudiantes de educación básica secundaria en instituciones educativas del municipio de Tuluá Colombia. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), N.º. 17, págs. 129-154. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5797552

Castro Vanegas, B. Y. (2020). Factores familiares que afectan el rendimiento académico de alumnos de una telesecundaria rural. https://repositorio.tec.mx/handle/11285/636367

Criollo-Vargas, M., Moreno-Ordoñez, R., Ramón Rodríguez, B., & Cango-Patiño, A. (2020). Factores familiares, comunitarios y escolares que influyen en el rendimiento académico de los estudiantes. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, Vol. 5, Nº. 1.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7436038#:~:text=Los%20resultados%20determinaron%20que%20el,pares%20y%20del%20barrio%20donde

Cuitiva Gómez, G., Reyes Ortiz, N., Jaramillo Valderrama, E., Chaparro Salazar, L., & Pérez Pulido, G. (2019). Factores que inciden en el bajo rendimiento académico.

http://repository.unac.edu.co/handle/11254/1039

Espinoza Freire, E. E. (2022). Involucramiento de la familia con la escuela. Ciencia & Sociedad (RECCYS), Vol. 2, Nº. 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8635560

González Rodríguez, D. Vieira Aller, M. Vidal García, J. (2019). Variables que influyen en la transición de la Educación Primaria a la Educación Secundaria Obligatoria. Un modelo comprensivo. Revista de pedagogía Vol. 71 Núm. 2 Pág. 85-108. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6973952

Guirao-Goris, J. A., Olmedo Salas, A., y Ferrer Ferrandis, E. (2008). El artículo de revisión. Revista iberoamericana de enfermería comunitaria, 1(1), 1-25. https://www.uv.es/joguigo/castellano/castellano/Investigacion_files/el_articulo_de_revision.pdf

Herrera Martínez, L., & Espinoza Freire, E. E. (2020). La relación familia-escuela y el rendimiento escolar. Revista Científica cultura, comunicación y desarrollo Vol. 5 N. 3. https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/252

Imaicela Acaro, J. C., & Ochoa Encalada, S. C. (2022). Participación de la familia en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de básica superior. Alfa Publicaciones Vol. 4 Núm. 4. https://www.alfapublicaciones.com/index.php/alfapublicaciones/article/view/290

Martínez Chairez, G., Torres Díaz, M., & Ríos Cepeda, V. (2020). El contexto familiar y su vinculación con el rendimiento académico. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, vol. 11, pp. 1-17. https://www.redalyc.orgjournal/5216/521662150008/html/

Mendoza-Macías, M., & Barcia-Briones, M. (2020). Las relaciones familiares y rendimiento académico en estudiantes de educación básica. Dominio de las Ciencias, ISSN-e 2477-8818, Vol. 6, Nº. Extra 3, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7491420

Ministerio de Educación Nacional. Ley General de Educación (Ley 115 de1994). https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Miranda Huamán, G. (2022) El apoyo de los padres de familia y la mejora del rendimiento académico de los alumnos de una Institución Educativa de Atancama. https://hdl.handle.net/20.500.12692/86322

Negrete, F., & Moncada, L. (2019). Vínculo afectivo parental y rendimiento escolar. La familia en el contexto social: Estudios sobre el contexto familiar desde la educación y la bioética. pp. 27-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7305746

Palma, H., & Pico Flores, G. (2019). La orientación familiar para favorecer el aprendizaje de los estudiantes del octavo año de educación básica del colegio nacional olmedo. Revista Cognosis, Vol. 4, Nº. 2. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8587950

Pérez Salas, J., Alcalá Narváez, M., Carrillo Landazábal, M., & Arellano Cartagena, W. (2022). Clima escolar familiar y su relación con el rendimiento académico: Aplicación en instituciones educativas rurales Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. Esp. 28, núm. 6 https://www.redalyc.org/journal/280/28073815008/28073815008.pdf

Rodríguez, D., & Guzmán Rosquete, R. (2019). Rendimiento académico y factores sociofamiliares de riesgo. Variables personales que moderan su influencia. Perfiles educativos [online]. vol.41, n.164, pp.118-134. https://www.scielo.org.mx/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0185-26982019000200118

Sánchez Salazar, E. (2019). Gestión educativa para la participación activa de la familia en el rendimiento académico en el Liceo de Colorado de Abangares. Innovaciones educativas, Vol. 21, Nº. 30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7360490

Solís Castillo, F., y Aguiar Sierra, R. (2017). Análisis del papel del involucramiento de la familia en la escuela secundaria y su repercusión en el rendimiento académico. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (49), 01-22. https://www.redalyc.org/journal/998/99854580013/99854580013.pdf

Soria Duarte, O. (2019). Contexto familiar y los factores intervinientes en el rendimiento académico del sujeto educativo. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, Vol. 4, Nº. 4. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164410

Velásquez Amaya, D., & Escobedo Ríos, A. (2021). Clima social familiar y rendimiento académico, en la institución educativa José Félix Black de Paiján. Alternancia, Vol. 3, Nº. 4.

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8239833

Villamizar Prieto, J., & Manosalva Rodríguez, L. (2022). Factores familiares predominantes en el rendimiento académico. https://repository.ucc.edu.co/

Zambrano Mendoza, Y., Campoverde Castillo, A., & Idrobo Contento, J. (2019). Importancia entre la comunicación padres e hijos y su influencia en el rendimiento académico en estudiantes de bachillerato. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, Vol. 4, Nº. 5 págs. 138-156. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164242

Zambrano-Mendoza, G., & Vigueras-Moreno, J. (2020). Rol familiar en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Dominio de las Ciencias, Vol. 6, Nº. 3, 2020, págs. 448-473. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539686