Family Factors Influencing the Academic Achievement of High School and Middle School Students in Latin America: A Review of the Literature
Main Article Content
Abstract
The family plays a preponderant role in the education of children, hence the importance that parents become aware of the responsibility they have in the educational process of minors. The purpose of this review is to investigate different investigations to identify and publicize those family factors that affect the academic performance of students. A review of the literature was carried out using the query in the following databases: Redalyc, Scielo, Dialnet, Google Scholar and the UNAC Repository. Of the 40 investigations with which the study began, a total of 23 articles remained that met the inclusion criteria. The reviewed studies show as results, the various family factors that exist and how they influence the academic performance of students, of which 5 of these factors show a higher incidence and they are, time and family relationship, participation and accompaniment, communication, educational level of the parents and the socio-economic level of the families. Therefore, it is concluded that both parents, being the first educators of their children, and educational institutions must develop strategies that allow them to find possible solutions to those factors that are having a greater impact on the academic performance of students.
Downloads
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Aguilar Bueno, J., & Enríquez Romero, E. (2019). Clima social familiar y rendimiento académico en los estudiantes de la institución educativa Jorge Basadre, centro poblado de Compone, distrito Anta – 2018. Revista Apunte de Ciencia y Sociedad. Vol. 9 Núm. 1 http://journals.continental.edu.pe/index.php/apuntes/article/view/660
Alicia, U. C. (2019). Acompañamiento parental y desempeño académico, el caso de los adolescentes del colegio Ateneo de la ciudad de Loja, Ecuador. Estudios sobre el contexto familiar desde la educación y la bioética págs. 17-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7305747
Álvarez Bermúdez, J., & Barreto Trujillo, F. (2020). Clima familiar y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de Bachillerato. Revista de psicología y educación. 2020, v. 15, n. 2; p. 181-183. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/219567
Botero Carvajal, A., & Jiménez Urrego, Á. M. (2019). Relaciones familiares de la población con rendimiento escolar bajo. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, vol. 38, núm. 4, 2019 https://www.redalyc.org/journal/559/55964256018/55964256018.pdf
Briones-Cagua, W., & Carmen, M.-J. (2021). Clima familiar y rendimiento académico en adolescentes de Lima, Perú. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuso), vol. 6, núm. 2 https://www.redalyc.org/journal/6731/673171217003/
Castrillón Mosquera, R. Soriano Ferrer, M. (2017). Análisis del apoyo académico familiar en estudiantes de educación básica secundaria en instituciones educativas del municipio de Tuluá Colombia. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), N.º. 17, págs. 129-154. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5797552
Castro Vanegas, B. Y. (2020). Factores familiares que afectan el rendimiento académico de alumnos de una telesecundaria rural. https://repositorio.tec.mx/handle/11285/636367
Criollo-Vargas, M., Moreno-Ordoñez, R., Ramón Rodríguez, B., & Cango-Patiño, A. (2020). Factores familiares, comunitarios y escolares que influyen en el rendimiento académico de los estudiantes. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, Vol. 5, Nº. 1.
Cuitiva Gómez, G., Reyes Ortiz, N., Jaramillo Valderrama, E., Chaparro Salazar, L., & Pérez Pulido, G. (2019). Factores que inciden en el bajo rendimiento académico.
http://repository.unac.edu.co/handle/11254/1039
Espinoza Freire, E. E. (2022). Involucramiento de la familia con la escuela. Ciencia & Sociedad (RECCYS), Vol. 2, Nº. 1. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8635560
González Rodríguez, D. Vieira Aller, M. Vidal García, J. (2019). Variables que influyen en la transición de la Educación Primaria a la Educación Secundaria Obligatoria. Un modelo comprensivo. Revista de pedagogía Vol. 71 Núm. 2 Pág. 85-108. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6973952
Guirao-Goris, J. A., Olmedo Salas, A., y Ferrer Ferrandis, E. (2008). El artículo de revisión. Revista iberoamericana de enfermería comunitaria, 1(1), 1-25. https://www.uv.es/joguigo/castellano/castellano/Investigacion_files/el_articulo_de_revision.pdf
Herrera Martínez, L., & Espinoza Freire, E. E. (2020). La relación familia-escuela y el rendimiento escolar. Revista Científica cultura, comunicación y desarrollo Vol. 5 N. 3. https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/252
Imaicela Acaro, J. C., & Ochoa Encalada, S. C. (2022). Participación de la familia en el proceso de enseñanza-aprendizaje en estudiantes de básica superior. Alfa Publicaciones Vol. 4 Núm. 4. https://www.alfapublicaciones.com/index.php/alfapublicaciones/article/view/290
Martínez Chairez, G., Torres Díaz, M., & Ríos Cepeda, V. (2020). El contexto familiar y su vinculación con el rendimiento académico. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, vol. 11, pp. 1-17. https://www.redalyc.orgjournal/5216/521662150008/html/
Mendoza-Macías, M., & Barcia-Briones, M. (2020). Las relaciones familiares y rendimiento académico en estudiantes de educación básica. Dominio de las Ciencias, ISSN-e 2477-8818, Vol. 6, Nº. Extra 3, https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7491420
Ministerio de Educación Nacional. Ley General de Educación (Ley 115 de1994). https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Miranda Huamán, G. (2022) El apoyo de los padres de familia y la mejora del rendimiento académico de los alumnos de una Institución Educativa de Atancama. https://hdl.handle.net/20.500.12692/86322
Negrete, F., & Moncada, L. (2019). Vínculo afectivo parental y rendimiento escolar. La familia en el contexto social: Estudios sobre el contexto familiar desde la educación y la bioética. pp. 27-34. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7305746
Palma, H., & Pico Flores, G. (2019). La orientación familiar para favorecer el aprendizaje de los estudiantes del octavo año de educación básica del colegio nacional olmedo. Revista Cognosis, Vol. 4, Nº. 2. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8587950
Pérez Salas, J., Alcalá Narváez, M., Carrillo Landazábal, M., & Arellano Cartagena, W. (2022). Clima escolar familiar y su relación con el rendimiento académico: Aplicación en instituciones educativas rurales Revista de Ciencias Sociales (Ve), vol. Esp. 28, núm. 6 https://www.redalyc.org/journal/280/28073815008/28073815008.pdf
Rodríguez, D., & Guzmán Rosquete, R. (2019). Rendimiento académico y factores sociofamiliares de riesgo. Variables personales que moderan su influencia. Perfiles educativos [online]. vol.41, n.164, pp.118-134. https://www.scielo.org.mx/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0185-26982019000200118
Sánchez Salazar, E. (2019). Gestión educativa para la participación activa de la familia en el rendimiento académico en el Liceo de Colorado de Abangares. Innovaciones educativas, Vol. 21, Nº. 30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7360490
Solís Castillo, F., y Aguiar Sierra, R. (2017). Análisis del papel del involucramiento de la familia en la escuela secundaria y su repercusión en el rendimiento académico. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (49), 01-22. https://www.redalyc.org/journal/998/99854580013/99854580013.pdf
Soria Duarte, O. (2019). Contexto familiar y los factores intervinientes en el rendimiento académico del sujeto educativo. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, Vol. 4, Nº. 4. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164410
Velásquez Amaya, D., & Escobedo Ríos, A. (2021). Clima social familiar y rendimiento académico, en la institución educativa José Félix Black de Paiján. Alternancia, Vol. 3, Nº. 4.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8239833
Villamizar Prieto, J., & Manosalva Rodríguez, L. (2022). Factores familiares predominantes en el rendimiento académico. https://repository.ucc.edu.co/
Zambrano Mendoza, Y., Campoverde Castillo, A., & Idrobo Contento, J. (2019). Importancia entre la comunicación padres e hijos y su influencia en el rendimiento académico en estudiantes de bachillerato. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, Vol. 4, Nº. 5 págs. 138-156. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164242
Zambrano-Mendoza, G., & Vigueras-Moreno, J. (2020). Rol familiar en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Dominio de las Ciencias, Vol. 6, Nº. 3, 2020, págs. 448-473. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7539686