Transformation of family support: An experience from the parenting school
Main Article Content
Abstract
The objective of this research is to analyze how parent schools have transformed family accompaniment in an educational institution in the city of Pasto. A case study was developed through the use of semi-structured interviews with 10 parents and 10 students. The data were analyzed by coding response similarities. Among the most important findings, we found that the parent school has a significant impact on the transformation of parental participation, the personal growth of students and parents, and on social interaction, it is concluded that the parent school reverberates. in their attitude towards school processes, increasing their participation and motivation.
Downloads
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Alarcón, F. D. H., Tobon, J. J. A., & Prieto, C. E. (2022). Mecanismos y estrategias de promoción para la implementación de una escuela de padres-revisión documental. OSF. https://doi.org/10.35542/osf.io/j2gcf
Atehortúa, N. G., & Gallego, M. M. Á. (2020). Aproximación teórica a las estrategias de acompañamiento en el ambiente familiar y escolar. Cultura Educación Sociedad, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.11
Barger, M. M., Kim, E. M., Kuncel, N. R., & Pomerantz, E. M. (2019). The relation between parents’ involvement in children’s schooling and children’s adjustment: A meta-analysis. Psychological bulletin, 145(9), 855. https://psycnet.apa.org/buy/2019-38879-001
Briceño, R. (2022, enero 10). La gestión de las emociones » UDEP Hoy. UDEP Hoy. https://www.udep.edu.pe/hoy/2022/01/gestion-de-emociones/
Carazo, P. C. M. (2006). El método de estudio de caso: estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento & gestión, (20), 165-193. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/3576
Castro Cruz, L. (2018). Nivel de participación de la escuela de padres y la gestión educativa en las instituciones del municipio de Florencia Caquetá – Colombia, en el año 2015. Repositorio institucional - WIENER. https://repositorio.uwiener.edu.pe/handle/20.500.13053/1443
Child Welfare Information Gateway. (2018). Preventing child abuse and neglect. Department of Health and Human Services, Children’s Bureau. https://www.childwelfare.gov/resources/preventing-child-abuse-and-neglect/
Congreso de Colombia. (2010). Por la cual se crea el programa escuela para padres y madres en las instituciones de educación preescolar, básica y media del país (Ley 1404). Congreso de la República. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=40033
Congreso de Colombia. (2020). Por medio de la cual se establecen los lineamientos para la implementación de las escuelas de padres y madres de familia y cuidadores, en las instituciones de educación preescolar, básica y media del país, se deroga la ley 1404 de 2010 y se dictan otras disposiciones. [Ley 2025]. Congreso de la República. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=136893
Delgado Arévalo, L. M. (2016). Acompañamiento familiar en el rendimiento escolar en el grado tercero de la I. E. María Inmaculada del municipio de Flandes (Trabajo de Especialización). Universidad del Tolima, Ibagué. https://repository.ut.edu.co/entities/publication/4e590cc6-54d5-4a3c-bbd6-5d357bdda4ab
Escalante Rodríguez, G. (2020). Estrategias de involucramiento y comunicación entre docentes y padres de familia: Un estudio de caso. Tla-melaua: revista de ciencias sociales, 48, 175-193.
Folgueiras Bertomeu, P. (2016). La entrevista. Universitat de Barcelona, Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/99003
Francis, G. L., Gross, J. M. S., Blue-Banning, M., Haines, S., & Turnbull, A. P. (2016). Directores Escolares y Padres que Logran Resultados Óptimos: Lecciones Aprendidas de Seis escuelas Norteamericanas que han Implementado Prácticas Inclusivas. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 43-60. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100004
Guevara, L., Pinzón, N., & Osorio, M. (2021). Comunicación asertiva entre padres y adolescentes. Revista Estudios Psicológicos, 1(4), 51-79. https://doi.org/10.35622/j.rep.2021.04.003
Guzón-Nestar, J. L., & González-Alonso, F. (2019). La comunicación entre la familia y la escuela. Papeles salmantinos de educación, 23, 31-53. https://doi.org/10.36576/summa.108386
Lastre Meza, K., López Salazar, L. D., Alcázar Berrío, C., Lastre Meza, K., López Salazar, L. D., & Alcázar Berrío, C. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 21(39), 102-115. https://doi.org/10.17081/psico.21.39.2825
Mena, I., & Valdés, A. (2018). Clima Social Escolar. VALORAS UC
Narváez Álvarez, N. E., & Terraza Escorcia, M. C. (2021). Escuela de padres como una transformación pedagógica para mejorar el acompañamiento a los estudiantes ( Trabajo de Maestría). Universidad de la Costa, Barranquilla. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/8888
Osoria, Y. G. (2021). El entorno familiar y su influencia en el rendimiento escolar de los alumnos del nivel primario de la Escuela Catarey Adentro. UCE Ciencia. Revista de postgrado, 9(1). http://uceciencia.edu.do/index.php/OJS/article/view/222
Padilla, C. V., Madueño, M. L., Padilla, C. V., & Madueño, M. L. (2022). Estrategias docentes para favorecer la participación familiar en educación secundaria: Cruce de miradas. Información tecnológica, 33(5), 49-60. https://doi.org/10.4067/S0718-07642022000500049
Pardo, N. Y. (2020). El desarrollo de la dimensión espiritual desde la práctica pedagógica para contribuir con la formación integral de los niños y niñas del nivel jardín del Preescolar Jaibaná en la ciudad de Bogotá (Bachelor tesis). Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/29598
Peces Gómez, E., & Ingelmo, R. M. G. (2022). Propuesta de intervención para una escuela de padres: : La comunicación entre padres e hijos adolescentes, factor clave para un buen clima familiar. Familia. Revista de Ciencia y Orientación familiar, 60, 45-70. https://doi.org/10.36576/2660-9525.60.45
Peralta-González, R. A., Criollo-Balladares, J. F., & Cuichan-Gualavisi, A. S. (2023). Acompañamiento familiar y desempeño académico. Institución educativa “Miguel Díaz Cueva”. Estudio de caso. Sociedad & Tecnología, 6(3), 414–431. https://doi.org/10.51247/st.v6i3.386
Puerta Gil, C. A. (2016). El acompañamiento educativo como estrategia de cercanía impulsadora del aprendizaje del estudiante. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, (49), 1–6. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/794
Ramírez, C. A. (2018). La escuela de padres como estrategia para la atención del rendimiento académico estudiantil. Dialéctica. Revista de Investigación Educativa 2(14).
Ramos-Díaz, E., Rodríguez-Fernández, A., Fernández-Zabala, A., Revuelta, L., & Zuazagoitia, A. (2016). Apoyo social percibido, autoconcepto e implicación escolar de estudiantes adolescentes. Revista de Psicodidáctica, 21(2), 339-356. https://ojs.ehu.eus/index.php/psicodidactica/article/view/14848
Rodríguez-Ruiz, B., Amaya Martínez-González, R., & Rodrigo López, M. J. (2016). Dificultades de las Familias para Participar en los Centros Escolares. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 10(1), 79-98. https://doi.org/10.4067/S0718-73782016000100005
Ruíz, D. F. T., Nivicela, G. E. P., & Aguilar, G. A. L. (2019). Convivencia y rendimiento escolar. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2(2), 63-68. https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778101009.pdf
Salinas Velozo, M. (2023). Acompañamiento Familiar en los Procesos de Aprendizaje de los Niños. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(4), 8123-8133. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i4.7553
Sánchez, E., & Dávila, O. (2022). Apoyo emocional de la familia y éxito escolar en los estudiantes de educación básica. Revista Estudios Psicológicos, 2(1), 7-29. https://doi.org/10.35622/j.rep.2022.01.001
Vargas Gutierrez, L. V. (2023). Concepciones Sobre el Acompañamiento Familiar y la Formación Integral: Estudio de Caso Sobre las Políticas Públicas en Colombia, Ecuador y Chile (Trabajo de Maestría). Universidad Santo Tomás, Bogotá. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/52215
Wong, R. S. M., Ho, F. K. W., Wong, W. H. S., Tung, K. T. S., Chow, C. B., Rao, N., Chan, K. L., & Ip, P. (2018). Parental Involvement in Primary School Education: Its Relationship with Children’s Academic Performance and Psychosocial Competence through Engaging Children with School. Journal of Child and Family Studies, 27(5), 1544-1555. https://doi.org/10.1007/s10826-017-1011-2
Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: Design and methods (Sixth edition). SAGE.
Zambrano Mendoza, C. E., & Rodríguez Álava, L. A. (2019). El rol de los padres en la inteligencia espiritual de los adolescentes. Polo del Conocimiento: Revista científico - profesional, 4(8), 213-229. https://doi.org/10.23857/pc.v4i8.1056
Zambrano-Mendoza, Y. Y. de los Á., Campoverde-Castillo, A. C., & Idrobo-Contento, J. C. (2019). Importancia entre la comunicación padres e hijos y su influencia en el rendimiento académico en estudiantes de bachillerato. Polo del Conocimiento, 4(5), 138-156. https://doi.org/10.23857/pc.v4i5.969
- Magnolia Muñoz, Michael Fernando Villamizar, Héctor Fabian Palacios, Influence of Technological Games on Teaching and Learning Processes: A Review of the Literature , Saber Ser: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Diana Inés Ruíz Restrepo, Dalgy Y. Plata, Carlos E. Royert, Family Factors Influencing the Academic Achievement of High School and Middle School Students in Latin America: A Review of the Literature , Saber Ser: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Enrique Carlos Díaz Zambrano, Biviana Cubides Gerena, Flor Inés Sierra Niño, Érika Yamila Melo Romero, Family Accompaniment for the Academic Development of Elementary School Students in Spanish-Speaking Populations , Saber Ser: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Gustavo Adolfo Pherez Gómez, Jose Edilberto Villeros Suarez, Elizabeth Murillo Ante, Social Skills in the Formation of Elementary and Middle School Students: A Review of the Literature in the Latin American Setting , Saber Ser: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- José Araujo Muñoz, Roberto Blanquicett, Mayra Vidal González, Influence of Emotional Intelligence On the Academic Performance of Adolescents: A Systematic Review of the Literature , Saber Ser: Vol. 1 No. 2 (2024): Saber Ser
- Omar Hernando Sánchez Echeverri, Álvaro Andrés Vélez Herrera, Jeniffer Ximena Vega Fajardo, Educational Experiences in Integrating School Entrepreneurship as a Subject: a literature review , Saber Ser: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Mabel Hernández Siolo, Serachell Saams Brandt, Esteban Mayorga Muñoz, The Importance of ICT for School-Age Mathematics Education in Latin America: A Literature Review Latin America: Literature Review , Saber Ser: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Ana Moyano Olaya, Karla Ramírez Castaño, Leidy Niño Diaz, Literacy in the Digital Age: Strategies and Challenges for Children 5 to 6 Years Old - A Literature Review , Saber Ser: Vol. 1 No. 2 (2024): Saber Ser
- Sonia Lucía Vargas Amézquita, Abelina Castro Minotta, Maida Carrión, Literacy Pedagogical Strategies Implemented in Primary Education in Latin America: A Review of the Literature , Saber Ser: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Pedro Bayona Niño, Olga Domínguez Potes, Variables and Factors that Affect the Learning Process, in Light of Neuroeducation: A Review of the Literature , Saber Ser: Vol. 1 No. 2 (2024): Saber Ser
You may also start an advanced similarity search for this article.