Inclusion and Diversity in the Classroom: Strategies for Supporting Students with Special Educational Needs: A Literature Review
Main Article Content
Abstract
This literature review examines and analyzes the pedagogical strategies used by teachers to address the diversity of Special Educational Needs (SEN) in the classroom, with the aim of promoting educational inclusion. This review explores the following question: What teaching strategies do primary school teachers use to address Special Educational Needs in a diverse and inclusive environment? Through a detailed review of 51 academic articles published between 2013 and 2024, various databases such as Dialnet, Google Scholar, Scielo, and Redalyc were used, applying rigorous inclusion and exclusion criteria, from which 41 articles were selected for this literature review. This process enabled the development of an analytical matrix that identified various methodologies, strategies, and practices that have shown a positive impact on the learning of students with special educational needs. The analysis highlights the importance of recognizing classroom diversity and actively including all students by ensuring access to appropriate resources and methodologies. It also emphasizes the relevance of educational policies and regulations in relation to curriculum design, as well as the ongoing professional development of teachers. The findings indicate that the implementation of active methodologies and collaborative work has a positive impact on the teaching-learning processes of students with Special Educational Needs, creating environments equipped with the necessary tools to benefit all students equitably. Finally, the review concludes that it is crucial to make appropriate adjustments for inclusive assessment.
Downloads
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Albán-Martínez, J., & Naranjo-Hidalgo, T. (2020). Inclusión educativa de estudiantes con discapacidad intelectual: Un reto pedagógico para la educación formal. 593 Digital Publisher CEIT, 5(4), 56-68. https://doi.org/10.33386/593dp.2020.4.217
Arrieta, Y., & Álvarez, J. (2019). Incidencia de las percepciones reales sobre educación inclusiva de directivos docentes, docentes de aula, estudiantes y padres de familia de la Institución Educativa La Unión de Sincelejo – Sucre. Revista Electrónica: Entrevista Académica, 1(4), 305–336. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7808873
Arvelo Rosales, C. N., Alegre de la Rosa, O. M., Guzmán Rosquete, R. & Aguiar Aguilar, M. de las M. (2021). Las competencias docentes, la inclusión y la atención a la diversidad en los estudios de Grado de Maestro de Educación Primaria de la Universidad de La Laguna [Tesis de doctorado, Universidad de La Laguna]. https://www.proquest.com/openview/05179fe7873a4f274480c2fc3ccc713f/1?pq-origsite=gscholar&cbl=2026366&diss=y
CAST. (2018). Pautas de diseño universal para el aprendizaje: Versión 2.2. https://udlguidelines.cast.org/static/pauta-dua_v2-2_espanol.pdf
Castillo Armijo, P. (2021). Inclusión educativa en la formación docente en Chile: Tensiones y perspectivas de cambio. Revista de Estudios y Experiencias en Educación, 20(43), 359–375. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243168246020
Castillo Escareño, J. R. (2016). Docente inclusivo, aula inclusiva. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 9(2), 264–275. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/64/59
Cataño, A. M., & Zambrano, N. L. (2022). Revisión documental: Estrategias de aprendizaje para la inclusión de niños con necesidades educativas especiales (NEE) en Colombia [Trabajo de grado, Corporación Universitaria Adventista]. https://repository.unac.edu.co/bitstream/handle/11254/1207/Revisi%c3%b3n%20Documental%20Angelica%20y%20Noa.pdf
Correa-Gurtubay, P., & Osses-Sánchez, N. A. (2023). Aprendizaje cooperativo: Reflexiones para su implementación en aulas inclusivas. Revista Electrónica Educare, 27(1), 1–14. https://doi.org/10.15359/ree.27-1.14543
Cueto Piñérez, W., & Copete Castillo, D. P. (2022). La inclusión en el desarrollo de enseñanza-aprendizaje [Trabajo de grado, Corporación Universitaria Adventista]. https://repository.unac.edu.co/bitstream/handle/11254/1206/La%20inclusi%c3%b3n%20en%20el%20Desarrollo%20de%20Ense%c3%b1anza-Aprendizaje%20%281%29_compressed.pdf
Culebro Arguello, J. R. (2017). Familia, educación y escuela: ¿valores y antivalores en antinomía?. Revista Electrónica de Investigación e Innovación Educativa, 2(1). 9-16. https://biblioteca.clacso.edu.ar/Mexico/cresur/20170809024009/revista_vol_1_2017.pdf
De los Santos-Gelvasio, A. (2022). Inclusión y atención a la diversidad en el aula rural multigrado: Un estudio de caso. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 6(2), 15–34. https://doi.org/10.32541/recie.2022.v6i2.pp15-34
Delgado Valdivieso, K. E., Vivas Paspuel, D. A., Carrión Berrú, C. B., & Reyes Masa, B. del C. (2022). Educación inclusiva en América Latina: Trayectorias de una educación segmentada. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVIII(Especial 5), 18- 35. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8471670
Duk, C., Cisternas, T., & Ramos, L. (2019). Formación docente desde un enfoque inclusivo. A 25 años de la Declaración de Salamanca, nuevos y viejos desafíos. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(2), 91–109. https://doi.org/10.4067/S0718-73782019000200091
Enciso Gómez, C. J. (2015). Prácticas inclusivas en el aula [Trabajo de grado, Universidad Santo Tomás]. http://hdl.handle.net/11634/23246
Escalante Puma, A., Villafuerte Álvarez, C. A., & Escalante Puma, R. (2022). La inclusión en la educación. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 6(25), 1663–1678. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.444
Escallón, I., Richler, D., & Porter, G. (2013). Guía de indicadores de prácticas pedagógicas que favorecen la atención a la diversidad. Fundación Compartir. https://www.compartirpalabramaestra.org/documentos/invescompartir/guia-de-indicadores-de-practicas-pedagogicas-que-favorecen-la-atencion-a-la-diversidad.pdf
Fernández, D., & García, P. M. (2021). Diversidad de aprendizajes en niños/as de cinco años. La diversidad en el aula de 5 años: ¿realidad o fantasía? [Trabajo final de grado, Consejo de Formación en Educación]. https://repositorio.cfe.edu.uy/handle/123456789/1676
Fuentes, V., García-Domingo, M., Amezcua Aguilar, P. & Amezcua, T. (2021). La atención a la diversidad funcional en educación primaria. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(1), 105–122. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.1.006
García Alcívar, M. E., & Vegas Meléndez, H. (2019). La importancia de la formación integral en los procesos de inclusión de estudiantes con discapacidad cognitiva. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(2), 53–65. https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i2.2132
González-Gil, F., Martín-Pastor, E., & Poy Castro, R. (2019). Educación inclusiva: Barreras y facilitadores para su desarrollo. Un estudio desde la percepción del profesorado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 243–263. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9153
Hurtado Chiqui, Y. M., Mendoza Ureta, R. S., & Viejo Vintimilla, A. B. (2019). Los desafíos de la formación docente inclusiva: Perspectivas desde el contexto latinoamericano. Revista Internacional de Apoyo a la Inclusión, Logopedia, Sociedad y Multiculturalidad, 5(2), 98–110. https://doi.org/10.17561/riai.v5.n2.9
Inlago Inuca, J., Ortega Asanza, V. D. L. Ángeles, Real Olaya, A. M., Fuertes Morillo, F. A., & Limongi Basantes, D. S. (2024). El impacto de las metodologías activas en estudiantes de básica elemental y media con necesidades educativas especiales. Imaginario Social, 7(1), 276–289. https://doi.org/10.59155/is.v7i1.165
Jiménez Conde, C. F., de León Huertas, C., & González López, I. (2019). Influencia social y afectiva del aula de apoyo en el alumnado. Revista Lasallista de Investigación, 16(2), 187–203. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7769791
Knight Pérez, M. N., Vega Héctor, N., & Ramos Villena, V. (2018). La inclusión educativa. Un reto para la formación de los profesionales de educación preescolar. Atenas. 3(43), 148-162. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055153010
Lozano Martínez, J., Cava, A., Minutoli, G., & Castillo Reche, I. S. (2021). ¿Es necesaria la formación del profesorado en metodologías inclusivas?: Un estudio en centros de Messina. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2). https://doi.org/10.6018/reifop.468941
Navarro Montano, M. J., & Gordillo Gordillo, M. (2015). El aula como escenario de la diversidad: Análisis de las prácticas educativas del profesorado de educación infantil y primaria. Campo Abierto, 33(2), 115–125. http://hdl.handle.net/10662/3199
Navarro, J. A., & Navarro-Montaño, M. J. (2023). Retos y desafíos para la formación docente en clave de inclusión. ALTERIDAD. Revista de Educación, 18(2), 248–263. https://doi.org/10.17163/alt.v18n2.2023.08
Orozco, I., & Moriña, A. (2019). Prácticas docentes para una pedagogía inclusiva en educación primaria. Aula Abierta, 48(3), 331–338. https://doi.org/10.17811/rifie.48.3.2019.331-338
Pérez Pulido, G., Vargas Amézquita, S. L., Vargas Velasco, A. M., & Gómez Bilbao, W. E. (2022). Análisis de la experiencia pedagógica en el aula respecto de los conceptos de inclusión, neurodiversidad y neurodivergencia. En O debate sobre a diversidade e a inclusão nas políticas e pesquisas em educação 2 (pp. 46–60). Atena Editora. https://atenaeditora.com.br/catalogo/ebook/o-debate-sobre-a-diversidade-e-a-inclusao-nas-politicas-e-pesquisas-em-educacao-2
Quintero Ayala, L. E. (2020). Educación inclusiva: Tendencias y perspectivas. Educación y Ciencia, 24, e11423. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11423/9933
Quispe Choque, M. E., Concha Abarca, J., & Quispe Choque, M. (2023). Actitud del docente en la educación inclusiva. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(27), 239–253. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i27.510
Ramírez Íñiguez, A. A. (2020). Consideraciones conceptuales en la investigación sobre inclusión educativa dentro del contexto latinoamericano. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 211–230. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.1.010
Ríos Posso, C., Colorado Grajales, D. M., & Sánchez Ruiz, M. S. (2022). Estrategias pedagógicas de enseñanza aprendizaje desde la inclusión a niños y niñas con trastorno del espectro autista en Latinoamérica: Revisión documental [Trabajo de grado, Corporación Universitaria Minuto de Dios]. https://repository.uniminuto.edu/items/2997b937-5fe5-4ce7-836e-3ad39246d5ea
Rodríguez, F. (2014). La co-enseñanza, una estrategia para el mejoramiento educativo y la inclusión. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 8(2), 219-233. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4994333
Rojas Cely, R., & Quintero Peñaranda, O. A. (2013). Diversidad y educación inclusiva para la formación de docentes. Revista de Educación, 10, 119–127. https://revistas.unimonserrate.edu.co/hojasyhablas/article/view/17/40
Sánchez Fuentes, S., & Duk, C. (2022). La importancia del entorno. Diseño universal para el aprendizaje contextualizado. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 16(2), 21–31. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782022000200021
Sánchez Hernández, Y., & Flores Tena, M. J. (2019). Retos de la inclusión educativa: Dificultades de aprendizaje en la diversidad funcional auditiva. Quaderns d'animació i educació social, 30, 1–11. https://quadernsanimacio.net/ANTERIORES/treinta/index_htm_files/Retos%20de%20la%20inclusion%20educativa.pdf
Sánchez-Lara, R. A. (2022). Inclusión y justicia simbólica en experiencias lectoliterarias escolares. Revista Internacional de Investigación en Educación, 15, 1–20. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m15.ijse
Santillán García, N. M. (2021). Estrategias para docentes que trabajan en el proceso de enseñanza-aprendizaje de estudiantes con discapacidad intelectual [Tesis de grado, Universidad Estatal de Milagro]. http://repositorio.unemi.edu.ec/handle/123456789/5802
Serrato Almenárez, L. T., & García Cedillo, I. (2014). Evaluación de un programa de intervención para promover prácticas docentes inclusivas. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14(3), 1–26. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?pid=S1409-47032014000300015&script=sci_arttext
Trelles Astudillo, H. J. (2022). Formación de profesores para la atención de la diversidad en el aula de clase. Revista Boletín Redipe, 11(9), 96–107. https://doi.org/10.36260/rbr.v11i9.1883
Ulloa Arteaga, H., Gutiérrez Rodríguez, M. A., Nares González, M. L., & Gutiérrez Villarreal, S. L. (2017). Importancia de la investigación cualitativa y cuantitativa para la educación. Revista EDUCATECONCIENCIA, 16(17), 163–174. https://doi.org/10.58299/edu.v16i17.132
Urías Arbeláez, G. de la C., & Pino Torrens, R. E. (2024). La educación inclusiva ante los desafíos contemporáneos. EDUMECENTRO, 16, e2776. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9525514
Vargas, S. L., & Palacios, H. F. (Eds.). (2021). Innovaciones de estrategias docentes para mejorar la educación: Propuestas desde la investigación. Corporación Universitaria Adventista. https://repository.unac.edu.co/bitstream/handle/11254/1132/INNOVACIONES%20DE%20ESTRATEGIAS%20DOCENTES%20PARA%20MEJORAR%20LA%20EDUCACI%c3%93N.%20PROPUESTAS%20DESDE%20LA%20INVESTIGACI%c3%93N%20%281%29.pdf
Vázquez Chaves, A. P. (s.f.). Diseño universal para el aprendizaje (DUA): Una oportunidad de aprendizaje para todos. Centro Nacional de Recursos para la Educación Inclusiva (CENAREC). https://lenguajevirtual.com/wp-content/uploads/2020/04/FOLLETO-DUA.pdf
Vega Gonzales, E. O. (2021). Factores que afectan la implementación de la educación inclusiva en Latinoamérica. Revista Ensayos Pedagógicos, 16(2), 233–248. https://doi.org/10.15359/rep.16-2.12
- Magnolia Muñoz, Michael Fernando Villamizar, Héctor Fabian Palacios, Influence of Technological Games on Teaching and Learning Processes: A Review of the Literature , Saber Ser: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Elkin Fontecha, Leidy Jaramillo, Maida Carrion, Jeniffer Vega Fajardo, Processes of Educational Inclusion of Migrant Populations in Ibero-America: A Review of the Literature , Saber Ser: Vol. 1 No. 2 (2024): Saber Ser
- Sonia Lucía Vargas Amézquita, Abelina Castro Minotta, Maida Carrión, Literacy Pedagogical Strategies Implemented in Primary Education in Latin America: A Review of the Literature , Saber Ser: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Diana Inés Ruíz Restrepo, Dalgy Y. Plata, Carlos E. Royert, Family Factors Influencing the Academic Achievement of High School and Middle School Students in Latin America: A Review of the Literature , Saber Ser: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Gustavo Adolfo Pherez Gómez, Jose Edilberto Villeros Suarez, Elizabeth Murillo Ante, Social Skills in the Formation of Elementary and Middle School Students: A Review of the Literature in the Latin American Setting , Saber Ser: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Ana Moyano Olaya, Karla Ramírez Castaño, Leidy Niño Diaz, Literacy in the Digital Age: Strategies and Challenges for Children 5 to 6 Years Old - A Literature Review , Saber Ser: Vol. 1 No. 2 (2024): Saber Ser
- Fredy Alfonso Sepulveda Peñaranda, Lenny Mayoral Hinestroza, Gamification in the Classroom: Strategies, Benefits, Challenges, and Impact , Saber Ser: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Pedro Bayona Niño, Olga Domínguez Potes, Variables and Factors that Affect the Learning Process, in Light of Neuroeducation: A Review of the Literature , Saber Ser: Vol. 1 No. 2 (2024): Saber Ser
- Omar Hernando Sánchez Echeverri, Álvaro Andrés Vélez Herrera, Jeniffer Ximena Vega Fajardo, Educational Experiences in Integrating School Entrepreneurship as a Subject: a literature review , Saber Ser: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Sara Carmona Becerra, Esteban Lozano Pulido, Ismael Marriaga Manjarrez , The design of Fundamentals of Restorative Comprehensive Pedagogy Model: A Review of the Literature , Saber Ser: Vol. 1 No. 2 (2024): Saber Ser
You may also start an advanced similarity search for this article.