Wayuu Students' Perceptions of Their Communication Skills
Main Article Content
Abstract
This study analyzes Wayuu students´ perceptions of their own communicative competencies. A mixed-methods research design was employed with 40 first-semester students enrolled in the Ethnoeducation program at the University of La Guajira. Participants met the following inclusion criteria: self-identification as Wayuu and native proficiency in Wayuunaiki with Spanish as a second language. Data collection methods included questionnaires and semi-structured interviews. Findings reveal that Wayuu students encounter multiple linguistic and cultural barriers that significantly affect their Spanish oral and written production and comprehension. Key factors impacting academic performance include linguistic interference, insufficient teacher training in intercultural education, limited access to culturally appropriate materials, and the influence of Wayuu oral traditions. Addressing these challenges requires implementing pedagogical strategies that acknowledge and value Wayuu students' bilingualism and cultural heritage while promoting a more inclusive and responsive educational approach. Additionally, the study identifies a systemic relationship between listening comprehension, vocabulary, and grammatical structures with reading comprehension, as well as oral and written production, which serves as a foundational linguistic competency for Spanish language acquisition.
Downloads
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Atencio, C., Iguaran, L., y Epieyu, E. (2023). Estrategias pedagógicas mediadas por la oralidad y la tradición oral para fortalecer la comprensión lectora en básica primaria en contexto etnoeducativo (Tesis de maestría). Universidad de La Sabana ,Chía, Colombia. http://hdl.handle.net/10818/56702
Bermeo Salinas, I. N. (2018). Estrategias pedagógicas y material etnodidáctico en wayuunaiki/español: diálogo de saberes y fortalecimiento de habilidades y competencias en lecto-escritura en la comunidad indígena Panchomana. [Proyecto de investigación, Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD]. Repositorio Institucional UNAD. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/17957
Blanco Figueredo, L. L., & Arias Ortega, K. E. (2022). Enfoques, bases epistémicas y éticas de la formación del pensamiento pedagógico intercultural en contextos indígenas. Formación Universitaria, 15(2), 71-82. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062022000200071
Castillo, G. (2024). Fortalecimiento de la expresión oral comunicativa hablando en español los relatos de la cosmovisión Wayúu del grado quinto de la IEIR Media Luna Jawou en Uribia, La Guajira (Tesis de maestría). Universidad de La Sabana, Chía, Colombia. http://hdl.handle.net/10818/61801
Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2022). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. 6th ed. SAGE Publications.
Contreras Reyes, S. C., & Calles Naveda, J. D. (2020). Interculturalidad: caminos para la emancipación. CienciaMatría, 6(11), 22-33. https://doi.org/10.35381/cm.v6i11.310
Corbetta, S., Bonetti, C., Bustamante, F., & Vergara Parra, A. (2018). Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos. Avances y desafíos. CEPAL / UNICEF. https://hdl.handle.net/20.500.12365/17585
Departamento de Administración Nacional de Estadística. (2022). La información del DANE en la toma de decisiones regionales. DANE. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/planes-departamentos-ciudades/220126-InfoDane-Riohacha-Guajira.pdf
Dorado Medina, L. Y., & Jamioy Chindoy, M. (2019). El arte como estrategia pedagógica para el fortalecimiento de las habilidades comunicativas en lengua propia en el centro Etnoeducativo rural bilingüe Camëntsá de Mocoa [Tesis de especialización]. Fundación Universitaria Los Libertadores, Bogotá, Colombia. http://hdl.handle.net/11371/2633
Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36.
Fernández Soria, J.M. (2021). Identidad cultural y derecho a la educación. Contextos Educativos, 26, 23-39. http://doi.org/10.18172/con.4445
Guanche, J. (2019). Identidades y diversidad cultural; interculturalidad vs multiculturalismo. Ediciones del Instituto de estudios económicos, sociales y culturales de los países de La Franja y la Ruta de China. https://www.researchgate.net/publication/341506697_Identidades_y_diversidad_cultural_interculturalidad_vs_multiculturalismo
Guerra, R., Usma Correa, L. M., Furque, D. A., Ruiz Gallego, N. E., & Saavedra Parra, P. A. (2021). Estrategias didácticas para entrelazar lenguas en estudiantes del grado tercero de Instituciones Etnoeducativas Wayuu. [Trabajo de grado, Corporación Universitaria Adventista]. Repositorio UNAC. https://repository.unac.edu.co/handle/11254/1163
Lores Masip, F., Romero Rodríguez, M. (2019). Es como estar entre dos mundos: las experiencias de estudiantes wayuu en centros educativos de La Guajira y Santander (Colombia). Revista de Antropología Iberoamericana, 17(3), 518-541. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8837265
Lovón Cueva, M. A., Chávez Sánchez, D. L., Yalta Gonzales, E. M., García Liza, A. M. (2020). La enseñanza de la lengua indígena y el desarrollo de la interculturalidad en las horas de clases de lengua nativa como L1 y L2 en el Perú. Academia Peruana de la Lengua, 67(67), 1-10. http://portal.amelica.org/ameli/journal/497/4973826007/
Llorián González, S. (2019). Análisis del contenido y evidencias de validez del constructo en los exámenes de español con fines generales y académicos. RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, 2019, vol. 57(2), 65-86. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-4883201900020065
Martínez, E. de J., Correa, C. & Corrales, M. D. (2023). Cuentos tradicionales de la cultura Wayuu para el desarrollo de la comprensión oral y escrita en la lengua Wayuunaiki y en el idioma español. [Tesis de pregrado, Corporación Universitaria Adventista]. https://hdl.handle.net/20.500.14625/33850
Melo, N. (2019). Enseñanza a partir de saberes tradicionales de las comunidades de la etnia Wayuu. Educación y Educadores, 22 (2), 237-255. https://doi.org/10.5294/edu.2019.22.2.4
Mendoza, P. (2024). El censo de La Guajira. Colombia en cifras. https://www.colombiaencifras.com/6274-2/
Ministerio de Educación Nacional. (2022). Perfil Territorial 1: La Guajira. Observatorio de trayectorias educativas. https://ote.mineducacion.gov.co/sites/default/files/otepublic/perfiles/2022-07/Perfil%201%20La%20Guajira%202022.pdf
Ñaupas, H., Mejía, E., Novoa, E., & Villagómez, A. (2014). Metodología de la investigación: cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. 4 ed. Ediciones de la U.
Organización de las Naciones Unidas. (2019). El wayuunaiki, una lengua con 600.000 hablantes en riesgo de extinción. Noticias ONU. https://news.un.org/es/story/2019/03/1452751
Pérez López, María Soledad. (2016). La expresión escrita de los estudiantes universitarios bilingües (español-lengua indígena). Revista mexicana de investigación educativa, 21(70), 847-879. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662016000300847&lng=es&tlng=es
Pereira Zúñiga, L. (2024). Propuesta de material didáctico para la adquisición de la competencia lectora del español como segunda lengua en estudiantes indígenas de sétimo año del territorio Cabécar de Chirripó (Tesis de grado). Universitaria Rodrigo Facio, San Pedro, Costa Rica. https://hdl.handle.net/10669/91560
Sapiens Research. (2023). Los mejores ICFES (saber 11) en Riohacha y los mejores colegios de Colombia (Ranking Col-Sapiens 2022-2023). https://www.srg.com.co/losmejorescolegios/los-mejores-icfes-de-riohacha-saber-11-y-los-mejores-colegios-de-colombia-ranking-col-sapiens-2022-2023/
Uribe Pérez, M. (2019). Saberes ancestrales y tradicionales vinculados a la práctica pedagógica desde un enfoque intercultural: un estudio realizado con profesores de ciencias en formación inicial. Educación y Ciudad, 2(37), 57-71. https://doi.org/10.36737/01230425.v2.n37.2019.2148
- Ibelia Katalina Sarmiento Sarmiento, Soft Skills in Technical-Industrial Education: A Grounded Theory Approach , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Sonia Lucía Vargas Amézquita, Abelina Castro Minotta, Maida Carrión, Literacy Pedagogical Strategies Implemented in Primary Education in Latin America: A Review of the Literature , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Ricardo Jiménez Cardona, Santiago Jiménez Cardona, Luis Naranjo Rojas, The Impact of Rhythmic Training on the Development of Musical Skills in Self-Taught Musicians , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Gustavo Adolfo Pherez Gómez, Jose Edilberto Villeros Suarez, Elizabeth Murillo Ante, Social Skills in the Formation of Elementary and Middle School Students: A Review of the Literature in the Latin American Setting , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
- Ana Moyano Olaya, Karla Ramírez Castaño, Leidy Niño Diaz, Literacy in the Digital Age: Strategies and Challenges for Children 5 to 6 Years Old - A Literature Review , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 2 (2024): Saber Ser
- Luisa María González Barragán, Diego Fernando Muñoz Restrepo, Jhon Jairo Mena Barco, Child Development in Transitional Students: A Phenomenological Study of Cognitive and Communicative Dimensions in the School Context , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 2 (2025): Saber Ser
- Paola Patricia Lafontaine, Ceferina Cabrera, Approach to Communicative Competences in Early Childhood Education Through Didactic Strategies , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 2 (2025): Saber Ser
- Fredy Alfonso Sepulveda Peñaranda, Lenny Mayoral Hinestroza, Gamification in the Classroom: Strategies, Benefits, Challenges, and Impact , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 2 No. 1 (2025): Saber Ser
- Pedro Bayona Niño, Olga Domínguez Potes, Variables and Factors that Affect the Learning Process, in Light of Neuroeducation: A Review of the Literature , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 2 (2024): Saber Ser
- Omar Hernando Sánchez Echeverri, Álvaro Andrés Vélez Herrera, Jeniffer Ximena Vega Fajardo, Educational Experiences in Integrating School Entrepreneurship as a Subject: a literature review , Saber Ser - Revista de Estudios Cualitativos en Educación: Vol. 1 No. 1 (2024): Saber Ser
You may also start an advanced similarity search for this article.