Influence of Emotional Intelligence On the Academic Performance of Adolescents: A Systematic Review of the Literature
Main Article Content
Abstract
Emotional intelligence has been positively related to the development of certain skills that can be of great benefit in the area of education. In particular, strengthening emotional intelligence in adolescents has a significant impact on the way they regulate their emotions and relate to their peers, which helps them feel more motivated to study and carry out their school activities and thus improve your academic performance. With this in mind, the main objective of this study is to carry out a review of the latest research that deals with the influence that emotional intelligence has on the academic performance of adolescents, analyze the results obtained in this research and obtain information that can help parents and educators of adolescents to understand their behavior and contribute to their school improvement. For this, a systematic review of 30 studies published between 2018 and 2023 was carried out that relate the variables emotional intelligence, academic performance and adolescence. The results obtained in these studies demonstrate that, although emotional intelligence in adolescents is positively related to their academic performance, this relationship is not entirely significant or conclusive. However, it is shown that there are many benefits that can be obtained with programs that promote and develop the emotional intelligence of adolescents, and therefore it is necessary for educational institutions to give this aspect the importance it deserves.
Downloads
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
Acevedo Salazar, G. J. (2019). Revisión de la literatura relación entre inteligencia emocional y rendimiento escolar (Tesis de especialización). Politécnico Grancolombiano. https://alejandria.poligran.edu.co/handle/10823/1309
Amador-Licona, N., Guízar-Mendoza, J. M., Briceño-Martínez, I., Rodríguez-Bogarín, B. A., & Villegas-Elizarrarás, L. M. (2020). Emotional intelligence and academic motivation in high school students with adequate grade point average. Nova Scientia, 12(24). https://doi.org/10.21640/ns.v12i24.2251
Antonio Agirre, I., Rodríguez Fernández, A., & Revuelta Revuelta, L. (2019). El impacto del apoyo social y la inteligencia emocional percibida sobre el rendimiento académico en Educación Secundaria. EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(2), 109-118. https://doi.org/10.30552/ejihpe.v9i2.324
Arias, J., Soto-Carballo, J. G., & Pino-Juste, M. R. (2022). Emotional intelligence and academic motivation in primary school students. Psicologia: Reflexão e Crítica, 35(1), 14. https://doi.org/10.1186/s41155-022-00216-0
Aznar, C., Rodríguez, F. J. D., & Ruiz, A. P. (2019). Incidencia de la inteligencia emocional en los rendimientos escolares: Una revisión teórica. Dilemas contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://doi.org/10.46377/dilemas.v28i1.1625
Barboza, M. S. V., Turpo, R. T. A., Calsin, N. C. P., Palli, N. Y. P., & Castillo, M. del Á. G. de del. (2022). Inteligencia emocional y sus modelos: Su importancia para el proceso enseñanza aprendizaje. Paidagogo, 4(1). https://doi.org/10.52936/p.v4i1.107
Beltrán G., Óscar A. (2005). Revisiones sistemáticas de la literatura. Rev. Colombiana de Gastroenterología / 20 (1). https://www.scielo.org.co/pdf/rcg/v20n1/v20n1a09.pdf
Borba, B. M. R., & Marin, A. H. (2018). Problemas emocionais e de comportamento e rendimento escolar em adolescentes. Psico, 49(4), 348-357.
Broc Cavero, M. Á. (2019). Inteligencia emocional y rendimiento académico en alumnos de educación secundaria obligatoria. REOP - Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(1), Article 1. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.1.2019.25195
Bueno Lugo, A. F. (2019). LA INTELIGENCIA EMOCIONAL: EXPOSICIÓN TEÓRICA DE LOS MODELOS FUNDANTES. Revista Seres y Saberes, 6, Article 6. https://revistas.ut.edu.co/index.php/SyS/article/view/1816
Castro, A. M. F. de M., Bueno, J. M. H., & Peixoto, E. M. (2021). Habilidades Socioemocionales y Cognitivas: Relaciones con el Rendimiento Escolar en la Escuela Primaria. Paidéia (Ribeirão Preto), 31, e3137.
Costa Rodriguez, C., Palma Leal, X., Salgado Farías, C., Costa Rodriguez, C., Palma Leal, X., & Salgado Farías, C. (2021). Docentes emocionalmente inteligentes. Importancia de la Inteligencia Emocional para la aplicación de la Educación Emocional en la práctica pedagógica de aula. Estudios pedagógicos (Valdivia), 47(1), 219-233. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100219
Díaz, N. S., & Rendos, M. V. (2019). Inteligencia emocional y rendimiento académico en adolescentes entre 16 a 18 años de edad. Tesis de Licenciatura en Psicopedagogía, 2019. Departamento de Humanidades. Facultad «Teresa de Ávila». Universidad Católica Argentina. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/8598
Dong, X., Kalugina, O. A., Vasbieva, D. G., & Rafi, A. (2022). Emotional Intelligence and Personality Traits Based on Academic Performance. Frontiers in Psychology, 13. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2022.894570
Fernández Lasarte, O., Ramos Díaz, E., & Axpe Saez, I. (2019). Rendimiento académico, apoyo social percibido e inteligencia emocional en la universidad. EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(1), 39-49.
Figueroa Oquendo, A. E. (2023). Inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de una universidad ecuatoriana. Chakiñan, Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, (21), 140-152. https://doi.org/10.37135/chk.002.21.09
Fontanillas Moneo, J., Torrijos Fincias, P., & Rodríguez Conde, M. J. (2022). Relación entre Inteligencia Emocional y Rendimiento Académico en la Educación Secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 33(2), 102-118. https://doi.org/10.5944/reop.vol.33.num.2.2022.34362
García-Peñalvo, F. J. (2022). Desarrollo de estados de la cuestión robustos: Revisiones Sistemáticas de Literatura. Education in the Knowledge Society (EKS), 23, e28600-e28600. https://doi.org/10.14201/eks.28600
García, R., & Romero, L. (2021). Recorrido histórico y aproximaciones a la teoría de la Inteligencia Emocional. EGLE, 8(17), Article 17.
Guirao-Goris, S., Ferrandiz, E., & Salas, A. (2008). El artículo de revisión. Revista Iberoamericana de Enfermería Comunitaria, 1, 6.
Gutierrez, J. R., Flores, R. A. F., Cáceres, R. F., & Franco, Y. J. H. (2021). Inteligencia emocional adolescente: Una revisión sistemática. EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades, 9(1), Article 1. https://doi.org/10.35383/educare.v9i1.576
Hernández Mercado, M. P., Ortega Hernández, A. L., & Tafur Barragán, Y. del R. (2020). La inteligencia emocional y su relación con el rendimiento académico (Bachelor Thesis). Universidad de la Costa. https://repositorio.cuc.edu.co/entities/publication/f594d9f5-a659-4048-b453-21ddeb465adc
López López, H. R., & Pinedo Illidge, I. O. (2021). Relación de la inteligencia emocional con el rendimiento académico en jóvenes en el distrito turístico y cultural de Riohacha (Bachelor Thesis). Universidad Antonio Nariño. http://repositorio.uan.edu.co/handle/123456789/2769
Manterola, C., Astudillo, P., Arias, E., & Claros, N. (2013). Revisiones sistemáticas de la literatura. Qué se debe saber acerca de ellas. Cirugia española CIR ESPAN, 91. https://doi.org/10.1016/j.ciresp.2011.07.009
MacCann, C., Jiang, Y., Brown, L. E. R., Double, K. S., Bucich, M., & Minbashian, A. (2020). Emotional intelligence predicts academic performance: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(2), 150-186. https://doi.org/10.1037/bul0000219
Mulyati, H., Ln, S. Y., & Supriatna, M. (2020). Emotion Regulation in Adolescents. 129-132. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200130.097
Pérez, K. (2022). Influencia del estado emocional en el bajo rendimiento académico de los adolescentes. Revista Estudios Psicológicos, 2(3), 7-21. https://doi.org/10.35622/j.rep.2022.03.001
Puertas, P., Zurita-Ortega, F., Chacón-Cuberos, R., Castro-Sánchez, M., Ramírez-Granizo, I., González-Valero, G., Puertas-Molero, P., Zurita-Ortega, F., Chacón-Cuberos, R., Castro-Sánchez, M., Ramírez-Granizo, I., & González-Valero, G. (2020). La inteligencia emocional en el ámbito educativo: Un meta-análisis. Anales de Psicología, 36(1), 84-91. https://doi.org/10.6018/analesps.36.1.345901
Pulido Acosta, F., & Herrera Clavero, F. (2020). Estados emocionales contrapuestos e inteligencia emocional en la adolescencia. Psicología desde el Caribe, 37(1), 70-90. https://doi.org/10.14482/psdc.37.1.155.71
Salcedo Rodríguez, M. N., & Pérez Vázquez, M. D. (2020). Relación entre inteligencia emocional y habilidades matemáticas en estudiantes de secundaria. Mendive, 18(3), 618-628.
Salgado Levano, A. C. (2007). Investigación cualitativa: Diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13(13), 71-78.
Santos Rico, J. E. (2019). La inteligencia emocional y el rendimiento académico en estudiantes del V Ciclo de Educacion Basica regular de una Institución Educativa de Ventanilla-Callao-2018 (Tesis de maestría). Universidad San Ignacion de Loyola. https://repositorio.usil.edu.pe/entities/publication/9d197461-0e50-4b50-bf52-d659f90e5bdf
Usán Supervía, P., & Salavera Bordás, C. (2018). Motivación escolar, inteligencia emocional y rendimiento académico en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. Actualidades en Psicología, 32(125), 95-112. https://dx.doi.org/10.15517/ap.v32i125.32123
Usán Supervía, P., Salavera Bordás, C., Mejías Abad, J. J., Usán Supervía, P., Salavera Bordás, C., & Mejías Abad, J. J. (2020). Relaciones entre la inteligencia emocional, el burnout académico y el rendimiento en adolescentes escolares. CES Psicología, 13(1), 125-139. https://doi.org/10.21615/cesp.13.1.8
Vaquero Diego, M. (2020). Relación entre inteligencia emocional y rendimiento académico en adolescentes dentro de un centro educativo de excelencia en Sao Paulo. ESIC Editorial.